La Violencia en el Hogar y su Influencia en la Acumulación de Capital Humano de Adolescentes en el Perú
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Quijandria Beytia, NicolasAdvisors
Jopen Sánchez, Guillermo HéctorIssue Date
2025-01-20Keywords
Abuso físicoAbuso psicológico
Rendimiento académico
Adolescencia
Violencia familiar
Physical abuse
Psychological abuse
Academic performance
Adolescence
Family violence
Metadata
Show full item recordOther Titles
Household Violence and Its Influence on Human Capital Accumulation Among Adolescents in PeruAbstract
Este estudio analiza los efectos de la violencia física y psicológica familiar en el rendimiento académico de adolescentes peruanos, destacando el impacto en resultados en matemática, lectura y desarrollo cognitivo. Utilizando una metodología econométrica aplicada a datos de la base “Niños del Milenio”, exploramos cómo la exposición a diferentes formas de violencia familiar influye en el desempeño en áreas clave. La literatura anterior, y los resultados preliminares indican que los adolescentes expuestos a violencia presentan una disminución en su rendimiento académico, particularmente en habilidades que requieren alta concentración y procesamiento lógico. Este estudio aporta evidencia sobre la necesidad de intervenciones tempranas para mitigar los efectos de la violencia familiar, resaltando la importancia de entender el contexto sociocultural y económico en el análisis de los efectos educativos de la violencia.This study analyzes the effects of family physical and psychological violence on the academic performance of Peruvian adolescents, highlighting its impact on mathematics, reading, and cognitive development outcomes. Using econometric methodology applied to data from the "Young Lives" study, we explore how exposure to different forms of family violence influences performance in key areas. Previous literature and preliminary results indicate that adolescents exposed to violence experience a decline in academic performance, particularly in skills requiring high concentration and logical processing. This study provides evidence on the need for early interventions to mitigate the effects of family violence, emphasizing the importance of understanding the sociocultural and economic context in analyzing the educational impact of violence.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections


