Efecto de la Intervención del Programa Finanzas en el Cole - Primaria, sobre el Rendimiento Académico
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Quispe Gutierrez, Angela PilarAdvisors
Huaroto De La Cruz, CesarIssue Date
2025-01-03Keywords
Educación financieraRendimiento académico
Escuela primaria
Programa piloto
Perú
Financial education
Academic performance
Primary school
Pilot program
Metadata
Show full item recordOther Titles
EFFECT OF THE INTERVENTION OF THE FINANCE PROGRAM IN PRIMARY SCHOOL ON ACADEMIC PERFORMANCEAbstract
Este trabajo de investigación analiza el efecto de la intervención del programa Finanzas en el Cole-Pirmaria.El cual se lanzó en el año 2019, este programa busca mejorar la alfabetización financiera a temprana edad en estudiantes de 3ª y 4ª del nivel primaria, enseñando habilidades como el manejo del dinero, el manejo de la deuda, la planificación y el ahorro. Cabe mencionar que este programa evaluó a 62 Institución Educativa bajo la jurisdicción de la UGEL de Ventanilla. Asimismo, esta investigación plantea la hipótesis de que, la participación en el programa mejora no solo las habilidades financieras de los estudiantes, sino también su rendimiento académico. Por lo cal, Usando un enfoque experimental, donde propone un modelo econométrico conocido como Mínimos Cuadrados Ordinarios (MCO), para evaluar el efecto del programa. Controlado variables socioeconómicos y demográficos. Destacando la importancia de la educación financiera en la formación de habilidades cognitivas trasferibles y su impacto en el éxito académico en general.This research work analyzes the effect of the intervention of the Finance program in Cole- Primaria. Which was launched in 2019, this program seeks to improve financial literacy at an early age in 3rd and 4th grade students of the primary level, teaching skills such as money management, debt management, planning and saving. It is worth mentioning that this program evaluated 62 Educational Institutions under the jurisdiction of the UGEL of Ventanilla. Likewise, this research hypothesizes that participation in the program improves not only students' financial skills, but also their academic performance. Therefore, using an experimental approach, where an econometric model known as Ordinary Least Squares (OLS) is proposed, to evaluate the effect of the program. Controlled socioeconomic and demographic variables. Highlighting the importance of financial education in the formation of transferable cognitive skills and its impact on academic success in general.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections