COVID-19 y los Trastornos Neurocognitivos: Una Revisión Sistemática
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Torres Slimming, Paola Alejandra Issue Date
2025-03-06
Metadata
Show full item recordOther Titles
COVID-19 and Neurocognitive Disorders: A Systematic ReviewAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/17468Abstract
Introducción: La COVID-19 es una enfermedad reciente, y dentro de sus órganos diana se ha identificado al sistema nervioso central. No se conoce con exactitud la relación entre la aparición de déficit cognitivo y la infección por COVID-19. Por este motivo, el presente estudio busca evaluar la magnitud de asociación entre la presencia de infección por COVID-19 y la presencia de déficit cognitivo, presencia de pérdida de memoria, inatención, problemas de aprendizaje, grado de dependencia en la vida cotidiana y grado de afectación en la calidad de vida. Métodos: Esta revisión sistemática se realizó siguiendo las pautas PRISMA, la población fueron personas adultas, siendo la exposición la COVID-19 y los desenlaces considerados aquellos especificados en los objetivos. La búsqueda bibliográfica se realizó en las bases de datos Web of Science, Scopus y MEDLINE/Pubmed. No se realizó búsqueda secundaria. El desenlace primario fue la presencia de déficit cognitivo, y los desenlaces secundarios fueron el grado de déficit cognitivo, presencia de pérdida de memoria, inatención, problemas de lenguaje, grado de dependencia en la vida cotidiana y grado de afectación en la calidad de vida. Los desenlaces que contaron con al menos tres estudios fueron analizados mediante un meta-análisis aplicando un modelo de efectos aleatorios basado en la varianza inversa para calcular el odds ratio o la diferencia de medias. La calidad metodológica de los artículos incluidos fue evaluada a través de la escala NewCastle-Ottawa, mientras que la presencia de sesgos de publicación se analizó utilizando gráficos Funnel Plot. Resultados: Tras la revisión de 1248 estudios, solo siete cumplieron los criterios de inclusión. Se encontró en infectados por COVID-19 una prevalencia de 39.2% (OR=4.07 [IC95%: 2.73-6.06]) de tener déficit cognitivo. En el meta-análisis se encontró que los pacientes con exposición a la COVID-19 tienen un OR = 6.13 (IC95%:1.85; 20.34) para el déficit cognitivo, comparado con los no infectados COVID-19. En cuanto a la pérdida de memoria, problemas de atención, problemas del habla, y en los puntajes de los tests MoCA, SCIP-D y TICS-40 a los 6 y 12 meses de seguimiento. Sin embargo, la cantidad de estudios disponibles no fue suficiente para llevar a cabo un meta-análisis en estos desenlaces. Conclusión: La infección por COVID-19 se asocia de manera estadísticamente significativa con la presencia de trastornos neurocognitivos, en comparación con pacientes no infectados.Introduction: COVID-19 is a recent disease, and the central nervous system has been identified as one of its target organs. The exact relationship between cognitive impairment and COVID-19 infection remains unclear. This study aims to assess the magnitude of the association between COVID-19 infection and cognitive impairment, including memory loss, inattention, learning difficulties, daily life dependence, and quality of life impact. Methods: This systematic review followed PRISMA guidelines. The study population consisted of adults, with COVID-19 as the exposure and outcomes as defined in the objectives. A bibliographic search was conducted in Web of Science, Scopus, and MEDLINE/PubMed, with no secondary search performed. The primary outcome was cognitive impairment, while secondary outcomes included impairment severity, memory loss, inattention, language disorders, daily life dependence, and quality of life impact. Outcomes assessed in at least three studies were analyzed through a meta-analysis using a random-effects model based on inverse variance to estimate the odds ratio or mean difference. The methodological quality of the included studies was assessed using the Newcastle-Ottawa scale, and publication bias was evaluated through Funnel Plots. Results: After reviewing 1,248 studies, only seven met the inclusion criteria. Among COVID-19-infected individuals, the prevalence of cognitive impairment was 39.2% (OR = 4.07 [95% CI: 2.73–6.06]). The meta-analysis found that COVID-19 exposure was associated with an OR = 6.13 (95% CI: 1.85–20.34) for cognitive impairment compared to non-infected individuals. Memory loss, attention deficits, speech problems, and performance on MoCA, SCIP-D, and TICS-40 tests at 6 and 12 months were also assessed. However, the available studies were insufficient to conduct a meta-analysis for these outcomes. Conclusion: COVID-19 is significantly associated with the presence of neurocognitive disorders compared to non-infected patients.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
Collections