Análisis de la Segregación Ocupacional en el Perú (2008-2022): Efectos de la Lengua Materna sobre la Distribución de las Oportunidades Laborales
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Olivera Cuadros, DiegoAdvisors
Quiroz Rodas, Antonio AlbertoIssue Date
2024-06-17Keywords
Segregación ocupacionalLogit multinomial
Lengua materna
Empleabilidad
Occupational segregation
Multinomial logit
Mother tongue
Metadata
Show full item recordAbstract
Este artículo de investigación explora la segregación ocupacional en Perú entre 2008 y 2022, centrándose en la influencia de la lengua materna en la distribución de empleos en Lima Metropolitana y Arequipa urbana. Utilizando datos de la Encuesta Nacional de Hogares, el estudio examina la relación entre la lengua materna y el empleo en diversos grupos ocupacionales. A través de análisis de regresión logística multinomial no ordenada, el estudio evalúa el impacto de variables como el nivel educativo y la experiencia laboral en la empleabilidad. Los hallazgos revelan que los hablantes de lenguas maternas indígenas tienen más probabilidades de ocupar trabajos de categoría inferior, aunque esta tendencia ha mostrado variación con el tiempo. Las recomendaciones incluyen promover la finalización de la educación superior para mitigar la segregación laboral e implementar políticas que reconozcan la diversidad cultural. El estudio subraya la importancia de abordar la segregación ocupacional basada en la lengua materna y sugiere incorporar factores socioculturales adicionales en futuras investigaciones.This research article explores occupational segregation in Peru between 2008 and 2022, focusing on the influence of mother tongue on job distribution in the Lima Metropolitan Area and urban Arequipa. Utilizing data from the National Household Survey, the study examines the relationship between mother tongue and employment across various occupational groups. Through multinomial logistic regression analysis, the study evaluates the impact of variables such as educational level and work experience on employability. The findings reveal that speakers of indigenous mother tongues are more likely to occupy lower-tier jobs, although this trend has shown variation over time. Recommendations include promoting higher education completion to mitigate occupational segregation and implementing policies that recognize cultural diversity. The study underscores the importance of addressing occupational segregation based on mother tongue and suggests incorporating additional sociocultural factors in future research.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections