Diseño y ejecución de estrategias para optimizar la eficiencia en el proceso de Compras de la empresa Bitel
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Hernani Angulo, Jesica VanesaIssue Date
08/01/25Keywords
Proceso de comprasReingeniería
Lean six Sigma
Alianzas estratégicas
Purchasing process
Reengineering
Lean six Sigma
Strategic alliances
Metadata
Show full item recordOther Titles
Design and execution of strategies to optimize efficiency in the Bitel company's purchasing processAbstract
Muchas veces, ante el crecimiento acelerado de una empresa surge la necesidad de implementar nuevos proyectos, lo que conlleva un aumento en la demanda de equipos, materiales y servicios. Este incremento se refleja en una mayor cantidad de operaciones logísticas lo que se traduce en el aumento de solicitudes recibidas por el área de compras, lo que puede generar dificultades para completar los procesos dentro de los plazos establecidos. El presente trabajo de suficiencia profesional, basado en el análisis del proceso de compras de la empresa Bitel, tiene como objetivo investigar y proponer alternativas de mejora para optimizar dichos procesos. Las propuestas están respaldadas por estudios científicos, además de entrevistas realizadas a los colaboradores del área, que permitieron identificar con mayor precisión los desafíos actuales. Los resultados de la investigación muestran que el principal problema radica en la excesiva cantidad de documentación y aprobaciones requeridas, lo que prolonga considerablemente los tiempos de cierre de las compras y ocasiona demoras. Con el fin de reducir los tiempos de entrega, los costos y evitar penalidades por retrasos, se concluyó que la solución más viable es la implementación de Alianzas Estratégicas con los proveedores. Estas alianzas permitirán negociar acuerdos favorables para ambas partes, facilitando la adquisición rápida de equipos y materiales sin necesidad de un contrato formal inmediato, lo que disminuiría significativamente los tiempos del proceso y ayudaría a evitar sanciones.Often, when a company grows rapidly, the need arises to implement new projects, which leads to an increase in the demand for equipment, materials and services. This increase is reflected in a greater number of logistics operations, which translates into an increase in requests received by the purchasing department, which can create difficulties in completing the processes within the established deadlines. The present work of professional sufficiency, based on the analysis of the purchasing process of the company Bitel, aims to investigate and propose improvement alternatives to optimize said processes. The proposals are supported by scientific studies, as well as interviews carried out with the collaborators of the area, which allowed to identify with greater precision the current challenges. The results of the research show that the main problem is the excessive amount of documentation and approvals required, which considerably prolongs the closing times of purchases and causes delays. In order to reduce delivery times, costs and avoid penalties for delays, it was concluded that the most viable solution is the implementation of Strategic Alliances with suppliers. These alliances will allow negotiating favorable agreements for both parties, facilitating the rapid acquisition of equipment and materials without the need for an immediate formal contract, which would significantly reduce the process times and help avoid penalties.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections