Diferencias de percepción sobre la gamificación en docentes de una I.E. estatal de la provincia de Espinar en el año 2023
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Avila Nano, Edwin NicolasIssue Date
24-10-21Keywords
GamificaciónMotivación
Cambios tecnológicos
Enseñanza aprendizaje
Gamification
Motivation
Technological changes
Teaching learning
Metadata
Show full item recordOther Titles
Differences in perception of gamification among teachers of an I.E. state of the province of Espinar in the year 2023Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/14974Abstract
El presente trabajo investiga las diferencias de percepción sobre la gamificación en docentes de una institución educativa (I.E.) estatal de la provincia de Espinar en el año 2023. El objetivo fue analizar las diferencias de percepción sobre: el conocimiento de gamificación, el desarrollo de competencias a través de la gamificación y la gamificación como técnica de enseñanza aprendizaje. Para obtener la información de las percepciones se empleó un enfoque cuantitativo descriptivo. La población de docentes del nivel de educación secundaria de la I.E. consta de 42 docentes y la muestra de 41 docentes. Las preguntas de la encuesta son con escala de Likert y se estructuraron considerando las tres dimensiones de la variable. Las conclusiones a las que se llegó son las siguientes. Los docentes varones perciben que conocen más que las docentes mujeres. Asimismo, los grados académicos superiores perciben que tienen mayor conocimiento de la gamificación como concepto, como estrategia de aprendizaje y como metodología de aula. Al considerar la aplicación de la gamificación, los docentes de humanidades tienen una percepción más favorable que los docentes de ciencias sobre el desarrollo de competencias en los estudiantes. También, los docentes de humanidades implementarían en mayor medida que los docentes de ciencias actividades de aprendizaje con gamificación para desarrollar habilidades útiles para la vida y fortalecer la iniciativa de los estudiantes. Las docentes mujeres consideran que las actividades de aprendizaje con gamificación permiten una exploración más amplia de conceptos e ideas que sus pares varones.The present work investigates the differences in perception of gamification in teachers of a state educational institution (I.E.) in the province of Espinar in the year 2023. The objective was to analyze the differences in perception about: knowledge of gamification, the development of competencies through gamification and gamification as a teaching-learning technique. To obtain information on perceptions, a quantitative approach of phenomenological design was used. The population of teachers at the secondary education level of the I.E. It consists of 42 teachers and the sample of 41 teachers. The survey questions have a Likert scale and were structured considering the three dimensions of the variable. The conclusions reached are the following. Male teachers perceive that they know more than female teachers. Likewise, higher academic degrees perceive that they have greater knowledge of gamification as a concept, as a learning strategy and as a classroom methodology. When considering the application of gamification, humanities teachers have a more favorable perception than science teachers about the development of skills in students. Also, humanities teachers would implement learning activities with gamification to a greater extent than science teachers to develop useful life skills and strengthen students' initiative. Female teachers believe that gamified learning activities allow for a broader exploration of concepts and ideas than their male peers.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
Collections