Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) y Orientación Vocacional en estudiantes de quinto año de secundaria en una institución educativa de Chiclayo
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
24-10-15Keywords
ABPAprendizaje basado en proyectos
Orientación vocacional
Toma de decisiones
Estudiantes
Project-based learning
Career guidance
Decision making
Students
Metadata
Show full item recordOther Titles
Project Based Learning (PBL) and Vocational Guidance in fifth year high school students in an educational institution in ChiclayoAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/14983Abstract
La orientación vocacional es un proceso fundamental que todo escolar transita al momento de estar próximo de culminar sus estudios básicos regulares para pasar a estudios superiores; sin embargo, los estudiantes no logran tomar una decisión idónea al culminar la etapa escolar y se presentan altas tasas de deserción prematura en la educación superior. Actualmente, las metodologías de orientación vocacional más conocidas son las ferias, charlas, acciones tutoriales y perfiles vocacionales, teniendo poco éxito en su realización. En tal sentido, el objetivo de la presente investigación fue determinar si la metodología del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) ayuda en la toma de decisiones en el proceso de orientación vocacional de estudiantes de quinto año de secundaria en una institución educativa de Chiclayo. La investigación fue de tipo cuantitativa, no experimental y de alcance descriptivo, con una muestra no probabilística compuesta por 31 estudiantes del nivel secundario de una institución educativa de Chiclayo. Los resultados obtenidos concluyen que sí existe una influencia en la aplicación de una metodología activa de aprendizaje en la toma de decisiones vocacionales en los estudiantes, muestran mayor interés por entender las problemáticas de su sociedad y reafirman sus habilidades, logrando así una orientación vocacional significativa y valorada por los estudiantes.Vocational Guidance is a fundamental process that every schoolchild goes through when they are close to completing their regular basic studies to move on to higher education; However, students are unable to make an appropriate decision at the end of school and there are high rates of premature dropout from higher education. Currently, the best-known vocational guidance tools are fairs, talks, tutorial actions and vocational profiles, with little success in their implementation. In this sense, the objective of this research was to determine if the Project-Based Learning (PBL) tool helps in decision-making in the vocational guidance process of fifth-year high school students in an educational institution in Chiclayo. The research was quantitative, non-experimental and descriptive in scope, with a non-probabilistic sample made up of 31 secondary school students from an educational institution in Chiclayo. The results obtained conclude that there is an influence in the application of an active learning methodology in making vocational decisions in students, they show greater interest in understanding the problems of their society and reaffirm their abilities, thus achieving a significant and vocational orientation. valued by students.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
Collections