Diseño de implementación de una propuesta educativa para dificultades en el desarrollo de la conciencia fonológica a través de actividades lúdicas en el proceso de lectoescritura en niños de primer grado de un colegio privado
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-12-11
Metadata
Show full item recordOther Titles
Design and implementation of an educational proposal for difficulties in the development of phonological awareness through playful activities in the process of reading and writing in first grade children of a private school.Abstract
El ingreso al primer grado de primaria, constituye un cambio significativo en la vida de un niño, puesto que, se enfrenta a nuevos retos y experiencias de aprendizaje a nivel social y cognitivo. Uno de estos desafíos es aprender a leer y a escribir por lo cual se necesita entrenar habilidades comunicativas, en especial habilidades fonológicas. El desarrollo de dichas habilidades requiere de la mediación de un maestro que sea capaz de guiar a sus estudiantes y encuentre estrategias y herramientas adecuadas que favorezcan el desarrollo de las mismas. Leer y escribir es crucial para el desenvolvimiento diario y para afrontar este proceso de aprendizaje, el niño necesita desarrollar habilidades fonológicas, las cuales conforman una base sólida y constituyen una exigencia previa para dicha instrucción. La finalidad de este trabajo es favorecer y entrenar las habilidades fonológicas en un grupo de niños que presentan inconvenientes en este nivel. Para el desarrollo de esta propuesta se utilizaron herramientas diagnósticas como una escala de desempeño y un test de habilidades pre lectoras, asimismo,y el programa se desarrolló en un ambiente adecuado y calmado, facilitado por la institución educativa y se trabajó con materiales lúdicos, concretos, juegos rítmicos y material didáctico. La implementación contó con 3 etapas, en la primera, como se menciona anteriormente, se realizaron distintas evaluaciones para obtener datos más específicos del grupo de niños escogido, en la segunda etapa se llevó a cabo la intervención y al final se realizó la evaluación final con lo cual se obtuvieron los resultados finales que nos permitió medir el avance y concluir con las recomendaciones para un futuro.ntering the first grade of primary school is a significant change in a child's life, since he/she faces new challenges and learning experiences at a social and cognitive level. One of these challenges is learning to read and write, for which he/she needs to develop communicative skills, especially phonological skills. The development of these skills requires the mediation of a teacher who is able to guide students and find appropriate strategies and tools that favor their development. Knowing how to read and write is fundamental for human development and in order to face this learning process, the child needs to develop phonological skills, which form a solid base and are the prerequisite for learning to read and write. That is why the purpose of this work is to favor and train phonological skills in a group of children who present difficulties at this level. For the development of this proposal, diagnostic tools such as a performance scale and a pre-reading skills test were used, and the program was developed in an adequate and calm environment, which was facilitated by the educational institution and worked with playful, concrete materials, rhythmic games and didactic material. The implementation had 3 stages, in the first, as mentioned above, different evaluations were carried out to obtain more specific data from the group of children chosen, in the second stage the intervention was carried out with 20 learning sessions and at the end the final evaluation was carried out with which we obtained the final results that allowed us to measure the progress and conclude with recommendations for the future.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections