Análisis de la estrategia digital empleada por UNACEM para el fortalecimiento de su reputación en gestión ambiental
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-11-17Keywords
Estrategia de comunicación digitalSostenibilidad
Redes sociales
Gestión del medio ambiente
Digital communication strategy
Sustainability
Social networks
Environmental management
Metadata
Show full item recordOther Titles
Analysis of the digital strategy employed by UNACEM to strengthen its reputation in environmental managementAbstract
En 2022, UNACEM realizó un estudio de monitoreo reputacional luego de renovar su identidad visual. Los resultados indicaron que debían reforzar la comunicación de la gestión ambiental. Por ello, UNACEM decidió implementar una estrategia digital con el objetivo de contribuir a la mejora de su reputación en temas de gestión ambiental, entre sus stakeholders digitales. Inicialmente, la estrategia se centró en posicionar mensajes fuerza basados en el Reporte Integrado de 2022. Estos mensajes se difundieron en múltiples formatos (vídeos informativos, carruseles, álbumes, publicaciones e hilos) a través de Facebook, LinkedIn, Instagram y X. Sin embargo, en junio de 2023, el monitoreo detectó comentarios y conversaciones negativas sobre la gestión ambiental de UNACEM en Facebook. Esto llevó a ajustar la estrategia, concentrando los mensajes en esta red social mediante un nuevo formato: videos doodle con información verídica para contrarrestar narrativas negativas. La primera fase de la estrategia consistió en 92 contenidos multiformato y multicanal, logrando un alcance de 858,873 personas, 391,791 impresiones y 14,782 interacciones. La segunda fase incluyó 8 videos dinámicos, obteniendo un alcance de 625,668 personas, 85,541 impresiones y 11,888 interacciones. Asimismo, la vocería digital negativa se redujo en un 97.56 % en comparación con los meses previos. Este proyecto contribuyó a mejorar la reputación de UNACEM en gestión ambiental entre sus stakeholders digitales. Y proporciona un modelo para futuras estrategias de comunicación digital en gestión ambiental.In 2022, UNACEM conducted a reputational monitoring study following the renewal of its visual identity. The results indicated a need to strengthen the communication of its environmental management efforts. Consequently, UNACEM undertook a digital strategy aimed at enhancing its reputation in environmental management among its digital stakeholders. Initially, the strategy focused on positioning key messages derived from the 2022 Integrated Report. These messages were disseminated in various formats (informative videos, carousels, albums, posts, and threads) across Facebook, LinkedIn, Instagram, and X. However, in June 2023, monitoring detected negative comments and discussions concerning UNACEM's environmental management on Facebook. This prompted an adjustment to the strategy, concentrating messages on this platform through a new format: doodle videos with factual information to counter negative narratives. The strategy's first phase comprised 92 pieces of multi-format, multi-channel content, achieving a reach of 858,873 people, 391,791 impressions, and 14,782 interactions. The second phase involved eight dynamic videos, reaching 625,668 people, generating 85,541 impressions, and 11,888 interactions. Additionally, negative digital discourse decreased by 97.56% compared to previous months. This project contributed to enhancing UNACEM's reputation in environmental management among its digital stakeholders and provides a model for future digital communication strategies centered on environmental initiatives.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections