Efectividad de la Terapia de Interacción Padres – Hijos en Niños con Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad: Una Revisión Sistemática
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Navarro Loli, Jhonatan Steeven BaruchIssue Date
2024-11-14Keywords
Trastorno por déficit de atención e hiperactividadTerapia de interacción padres-hijos
Revisión sistemática
Attention deficit hyperactivity disorder
Parent-child interaction therapy
Systematic review
Metadata
Show full item recordOther Titles
Effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Systematic ReviewAbstract
El Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad es uno de los trastornos neuropsiquiátricos más prevalentes en la niñez, afectando negativamente el rendimiento académico, las habilidades sociales y la dinámica familiar. Este estudio realizó una revisión sistemática sobre la eficacia de la Terapia de Interacción Padres-Hijos , centrándose en investigaciones publicadas en los últimos cinco años (2019 y 2024) en inglés y español. A través de una metodología PRISMA, se identificaron estudios que mostraron que la Terapia de Interacción Padres-Hijos no solo reduce significativamente los síntomas del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad, sino que también mejora las funciones ejecutivas de los niños, como la memoria de trabajo y el control inhibitorio. Además, se observó una mejoría en la relación entre padres e hijos, lo que redujo el estrés parental y contribuyó a un ambiente familiar más equilibrado. A pesar de algunas limitaciones en el acceso a estudios y la concentración de investigaciones en otras neurodiversidades, los hallazgos confirman la eficacia de la Terapia de Interacción Padres-Hijos en el manejo del Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad y sugieren su aplicabilidad en diferentes contextos culturales.Attention Deficit Hyperactivity Disorder is one of the most prevalent neuropsychiatric disorders in childhood, negatively affecting academic performance, social skills, and family dynamics. This study conducted a systematic review on the effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy, focusing on research published in the last five years (2019 to 2024) in English and Spanish. Through a PRISMA methodology, studies were identified showing that Parent-Child Interaction Therapy not only significantly reduces the symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder but also improves children's executive functions, such as working memory and inhibitory control. Additionally, an improvement was observed in the parent-child relationship, reducing parental stress and contributing to a more balanced family environment. Despite some limitations in access to studies and the concentration of research on other neurodiversities, the findings confirm the effectiveness of Parent-Child Interaction Therapy in managing Attention Deficit Hyperactivity Disorder and suggest its applicability in different cultural contexts.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections