Efectividad de intervenciones de terapia cognitivo conductual (TCC) brindadas online en adultos con TDAH: una revisión sistemática
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Vilca Quiro, Lindsey WildmanIssue Date
2024-11-15Keywords
Déficit de atenciónTerapia cognitivo conductual
TDAH
iCBT
Adultos
Attention deficit
Cognitive behavioral therapy
Online
Efficacy
Adults
Metadata
Show full item recordOther Titles
Effectiveness of online cognitive behavioral therapy (CBT) interventions in adults with ADHD: a systematic reviewAbstract
La terapia cognitiva conductual (TCC) ha sido una intervención aceptada para el tratamiento de adultos con trastorno de déficit de atención e hiperactividad. Su modalidad virtual, conocida como internet-delivered cognitive behavioral therapy o iCBT, ha surgido como una opción de tratamiento accesible y efectiva. Por ello, el objetivo de este estudio es realizar una revisión sistemática con el fin de determinar la efectividad de las intervenciones de terapia cognitivo conductual brindadas online en adultos con TDAH. Para la búsqueda de artículos, se utilizó la guía Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) y se emplearon tres bases de datos: SCOPUS, Web of Science y Pubmed. La búsqueda se realizó durante el mes de septiembre del 2024 y se utilizó las siguientes palabras clave: “attention deficit”, “cognitive behavioral therapy” y “symptom reduction”. Respecto a los resultados, en la revisión sistemática se incluyeron cuatro estudios en inglés. Tres estudios fueron realizados en Suecia y uno, en España. Se determinó la calidad de los estudios mediante la escala PEDro, donde tres estudios muestran buena validez interna con resultados estadísticos interpretables; un estudio no cuenta con buena validez interna pero sus resultados estadísticos pueden ser interpretados correctamente. Se concluye que las intervenciones online basadas en TCC han demostrado ser efectivas en el tratamiento de adultos con TDAH. Adicionalmente, se encontraron otros efectos positivos como la mejora de la calidad de vida, autoestima y regulación emocional.Cognitive behavioral therapy (CBT) has been an intervention accepted for the treatment of adults with attention deficit and hyperactivity disorder. Its virtual modality, known as internet-delivered cognitive behavioral therapy or iCBT, has surged as an accessible and effective treatment option. For this reason, the objective of this study is to perform a systematic review with the goal to determine the effectiveness of online delivered cognitive behavioral therapy interventions in adults with ADHD. For the search of articles, the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) was used and three databases were employed: SCOPUS, Web of Science and Pubmed. The search was done during the month of September of 2024 and used the following keywords: “attention deficit”, “cognitive behavioral therapy” and “symptom reduction”. Concerning the results, the systematic review included four studies in English. Three studies were done in Sweden and one, in Spain. The quality of the studies was determined by the PEDro scale, where three studies showed good internal validation with interpretable statistical results; one study does not count with good internal validation but its statistical results can be correctly interpreted. In conclusion, online interventions based on CBT have been shown to be effective in the treatment of adults with ADHD. In addition, other positive effects were found, such as the improvement of quality of life, self-esteem and emotional regulation.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections