Revisión sistemática sobre la relación entre el uso de videojuegos y la habilidad de resolución de problemas en adolescentes y jóvenes
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Vilca Quiro, Lindsey WildmanIssue Date
2024-11-15Keywords
VideojuegosAdolescentes
Jóvenes
Habilidad de resolución de problemas
Video games
Problem-solving skills
Metadata
Show full item recordOther Titles
Systematic review on the relationship between video games use and problem-solving skill in adolescents and young adultsAbstract
La industria de la tecnología ha incrementado exponencialmente el acceso a los videojuegos en sus diferentes formatos y géneros. El uso de estos últimos en una gran parte de la población mundial ha hecho esencial el investigar su impacto en aspectos como el desarrollo de habilidades cognitivas. Por ello, este trabajo de investigación tiene como objetivo realizar una revisión sistemática para determinar la relación entre el uso de videojuegos y la habilidad de resolución de problemas en adolescentes y jóvenes. Para la búsqueda de estudios se utilizaron las bases de datos de Scopus, Web of Science, PubMed, así como el motor de búsqueda Google Scholar. Las palabras clave empleadas para dicha búsqueda, realizada en septiembre de 2024 y en idiomas inglés y español, fueron “students”, “high school students”, “adolescents”, entre otros derivados, así como “video games”, “digital games”, “online games”, “problem solving skill”, entre otros. Con respecto a los resultados, se encontraron, inicialmente, 38 estudios y se siguió el modelo del Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) para revisar y filtrar en base a los títulos y resúmenes y proceder, finalmente, a la revisión de la calidad metodológica de los siete artículos seleccionados. Se concluyó que para que exista un desarrollo en la habilidad de resolución de problemas, el uso de videojuegos debe ser prolongado, los juegos estratégicos y el juego colaborativo también son elementos importantes que contribuyen al desarrollo de dicha habilidad.The technology industry has exponentially increased access to video games in their different formats and genres. The use of the latter by a large part of the world's population has made it essential to study their impact on aspects such as the development of cognitive skills. Therefore, the aim of this research is to carry out a systematic review to determine the relationship between the use of video games and problem-solving skills in adolescents and young adults. The Scopus, Web of Science and PubMed databases were used to search for studies, as well as the Google Scholar search engine. The keywords used for this search, carried out in September 2024 in English and Spanish, were “students”, “high school students”, “adolescents”, among other derivatives, as well as “video games”, “digital games”, “online games”, “problem solving skills”, among others. Regarding the results, 38 studies were initially found, and the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) guidelines were followed to review and filter based on titles and abstracts and finally proceed to review the methodological quality of the seven selected articles. It was concluded that for there to be a develpment in problem solving skills, the use of video games must be prolonged, strategic games and collaborative play are also important elements that contribute to the development of this skill.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections