Análisis conductual aplicado en niños con trastorno del espectro autista: Una revisión sistemática
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Navarro Loli, Jhonatan Steeven BaruchIssue Date
2024-11-14Keywords
Análisis Conductual AplicadoTrastorno del espectro autista
Revisión sistemática
Applied Behavior Analysis
Autism Spectrum Disorder
Systematic review
Metadata
Show full item recordOther Titles
ABA Therapy in children with autism: A systematic reviewAbstract
El Análisis Conductual Aplicado es el tratamiento más utilizado y recomendado para los niños con Trastorno del Espectro Autista, por lo tanto, es importante realizar una síntesis de la evidencia publicada, por ello, el objetivo de esta revisión sistemática fue analizar estudios donde se evaluó la efectividad del Análisis Conductual Aplicado en niños con Trastorno del Espectro Autista. La revisión incluyó seis estudios publicados desde el 2019 que cumplían con criterios de inclusión específicos y se utilizaron las bases de datos de Scopus, PubMed y Web of Science en los que se incluyeron estudios de acceso gratuito en español e inglés. Respecto a los resultados, se encontró que el análisis conductual aplicado es efectivo para la mejora de una gran variedad de habilidades en niños con trastorno del espectro autista, incluyendo la comunicación, socialización, conductas adaptativas y conducta verbal, siendo las estrategias más usadas los ensayos discretos, entrenamiento en ambiente natural, imitación, ecoicas y tactos. Se concluye que los estudios presentan evidencia significativa sobre la efectividad de la terapia para mejorar la calidad de vida de niños con autismo. Se recomienda continuar con la investigación sobre técnicas del análisis conductual aplicado, para poder expandir sus aplicaciones y abordar las diversas necesidades de la población de niños con trastorno del espectro autista.Applied Behavioral Analysis is the most widely used and recommended treatment for children with autism spectrum disorder, therefore it is important to perform a synthesis of the published evidence, for this reason, the objective of this systematic review was to analyze studies where the effectiveness of Applied Behavioral Analysis in children with autism spectrum disorder was evaluated. This review included six studies published since 2019 that met specific inclusion criteria and the Scopus, PubMed and Web of Science databases were used in which free access studies in Spanish and English were included. Regarding the results, it was found that applied behavioral analysis is effective for the improvement of a wide range of skills in children with autism spectrum disorder, including communication, socialization, adaptive behaviors and verbal behavior, with the most used strategies being discrete trials, naturalistic environment training, imitation, echoics and tacts. In conclusion, the studies present significant evidence on the effectiveness of applied behavioral analysis to improve the quality of life of children with autism. It is recommended to continue research on applied behavioral analysis techniques in order to expand their applications and address the diverse needs of children with autism spectrum disorder.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections