Bienestar Psicológico y Modos de Afrontamiento al estrés en estudiantes de cuarto y quinto de secundaria de la Región Lambayeque
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Veliz Salinas, Giancarlo Alexander MartinIssue Date
2024-11-14Keywords
Bienestar psicológicoModos de afrontamiento
Estudiantes de secundaria
COVID-19
Psychological well-being
Coping methods
High school students
Metadata
Show full item recordOther Titles
Psychological well-being and coping mode with stress in fourth- and fifth- year high school students in the Lambayeque RegionAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/15535Abstract
Introducción: La adolescencia al ser una etapa vulnerable en la que se experimentan cambios, expectativa y ansiedad resulta importante promover el bienestar psicológico y prevenir el estrés para que logren gozar de salud mental. Objetivos: Relacionar el bienestar psicológico y los modos de afrontamiento en estudiantes de cuarto y quinto de secundaria de Lambayeque. Además, describir los modos de afrontamiento más utilizados y el puntaje promedio del bienestar psicológico. Método: La muestra estuvo conformada por 350 estudiantes de cuarto (n = 123, 35%) y quinto (n = 227, 65%) de secundaria, 101 (29%) varones y 249 (71%) mujeres, con edades entre los 14 y 17 años (M = 15.66, DE = 0.72), quienes fueron evaluados con la Escala de Bienestar Psicológico (BIEPS-J) y el Cuestionario de Modos de Afrontamiento del Estrés (COPE - 28). El diseño fue correlacional simple y tuvo un muestreo no probabilístico por conveniencia. Resultados: evidenciaron una correlación positiva y moderada entre las dimensiones del bienestar psicológico y los modos de afrontamiento activo, planificación, reinterpretación positiva, aceptación, apoyo emocional, apoyo instrumental y religión. La dimensión aceptación del bienestar psicológico presenta una correlación negativa moderada con el modo de afrontamiento autoinculpación. Además, se hallaron otras asociaciones tanto positivas y negativas, débiles y pequeñas entre las variables. Discusión: En el desarrollo psicosocial del adolescente resulta importante el uso adecuado de los modos de afrontamiento, ya que, según las evidencias, se relaciona con el bienestar psicológico que pudieran experimentar en esta etapa del desarrollo.Introduction: Adolescents being a vulnerable stage in which changes, expectation and anxiety are experienced, it is important to promote psychological well-being and prevent stress so that they can achieve mental health. Objectives: To relate psychological well-being and coping modes in lambayecan students of the last two years of secondary school during the pandemic. In addition, to describe the most used coping modes and the average score of psychological well-being. Method: The sample consisted of 350 students in the fourth (n= 123, 35%) and fifth (n = 227, 65%) years of secondary school, 101 (29%) males and 249 (71%) females, aged 14 to 17 (M = 15.66, SD = 0.72), who were evaluated with Psychological Well-Being Scale (BIEPS-J) and the Coping with Stress Questionnaire (COPE - 28). The design of this research was simple correlational and had a non-probabilistic sampling by convenience. Results: a positive and moderate correlation was found between the dimensions of psychological well-being and the modes of active coping, planning, positive reinterpretation, acceptance, emotional support, instrumental support and religion. The acceptance dimension of psychological well-being shows a moderate negative correlation with the coping mode self-blame. In addition, other positive and negative as well as weak and small associations were found between the variables. Discussion: In the psychosocial development of adolescents, the adequate use of coping modes is important, since, according to the evidence, it is related to the psychological well-being they may experience at this stage of development.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
Collections