Análisis del reconocimiento de las cuentas por cobrar y su incidencia en la información financiera del I.E.P. San Sebastián, 2023.
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Sanchez Haro Liliana MarcelaIssue Date
2024-11-16Keywords
cuentas por cobrargestión de cobranza
sector educativo
reconocimiento de ingresos
Accounts receivable
collection management
education sector
revenue recognition
Metadata
Show full item recordAbstract
La transformación de la educación en Perú y el crecimiento de la educación privada, han incrementado la demanda de servicios académicos de alta calidad, resaltando la importancia de una administración efectiva en las instituciones educativas. Este trabajo de suficiencia profesional evalúa las deficiencias en la gestión de cobranza del I.E.P. San Sebastián, examinando cómo el reconocimiento de cuentas por cobrar afecta la precisión de su información financiera. El objetivo principal es mejorar los procesos de cobranza y promover un flujo de información adecuado que permita un reconocimiento oportuno de ingresos. Los objetivos específicos incluyen analizar cómo la comunicación entre los departamentos de contabilidad y secretaría influye en la precisión del reconocimiento de cuentas por cobrar y cómo el registro manual impacta en la exactitud de los estados financieros. La investigación identifica problemas clave, como la falta de políticas de gestión de cobranza, la carencia de un sistema digital y deficiencias en la comunicación interna. Estos factores afectan la transparencia y exactitud de los estados financieros de la institución. Tras un análisis comparativo de alternativas de solución, se optó por implementar un manual de procedimientos de cobranza y políticas de comunicación interna, ya que se considera la solución más viable en términos de recursos y ejecución. Esta propuesta es viable en términos de recursos, optimiza la comunicación, asigna responsabilidades claras y mejora la precisión en el registro de ingresos sin requerir una inversión significativa.The transformation of education in Peru and the growth of private education have increased the demand for high-quality academic services, underscoring the importance of effective administration in educational institutions. This professional proficiency project evaluates deficiencies in the I.E.P. San Sebastián’s collection management, examining how the recognition of accounts receivable affects the accuracy of its financial information. The main objective is to improve collection processes and promote an adequate flow of information to allow for timely income recognition. Specific objectives include analyzing how communication between the accounting and secretarial departments influences the accuracy of accounts receivable recognition and how manual recording influences the precision of financial statements. The research identifies key issues such as the lack of collection management policies, the absence of a digital system, and deficiencies in internal communication. These factors affect the transparency and accuracy of the institution’s financial statements. After a comparative analysis of possible solutions, the implementation of a collections procedure manual and internal communication policy was chosen, as it is considered the most viable solution in terms of resources and execution. This proposal is resource-feasible, optimizes communication, assigns clear responsibilities, and improves the accuracy of income recording without requiring significant investment.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections