Brechas digitales en TV interactiva en Barranca: prevalencia del desinterés digital y arraigo al pasado
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-09-09Keywords
Tecnologías digitalesBrechas de acceso
Participación del usuario
Digital technologies
Access gaps
User engagement
Metadata
Show full item recordOther Titles
Digital Gaps in Interactive TV in Barranca: Prevalence of Digital Disinterest and Attachment to the PastAbstract
La investigación analiza las brechas digitales en la televisión interactiva en las empresas de TV cable y programas de canales locales de Barranca, utilizando un enfoque cualitativo y el paradigma interpretativo. Se realizaron entrevistas a 7 personas de los canales Jr Telecom y Econocable. Los resultados revelan que las brechas digitales en el uso de la televisión interactiva se deben a la falta de voluntad tanto de las televisoras como del público para adoptar tecnologías digitales adecuadamente. A pesar del interés de los jóvenes en los servicios digitales, la resistencia de las televisoras locales y su falta de adaptación evidencian una brecha significativa en la adopción de tecnologías digitales. Las brechas de acceso motivacional, físico y de alfabetización digital perpetúan la predominancia de la emisión de contenidos por antena normal, subrayando la necesidad urgente de programas educativos y estrategias innovadoras para fomentar la alfabetización digital y la adopción de estas tecnologías en la comunidad. En conclusión, las brechas digitales en el uso y acceso a la televisión interactiva reflejan desafíos significativos relacionados con la voluntad de adopción, la falta de adaptación, y las barreras motivacionales y de alfabetización digital. Estas brechas destacan la necesidad apremiante de abordar estas cuestiones para aprovechar plenamente el potencial de las tecnologías digitales en la comunidad. La investigación sugiere que programas educativos y estrategias innovadoras son esenciales para cerrar las brechas digitales y mejorar la adopción de la televisión interactiva en Barranca.The research analyses the digital divide in interactive television in cable TV companies and local channel programmes in Barranca, using a qualitative approach and the interpretative paradigm. Interviews were conducted with 7 people from Jr Telecom and Econocable channels. The results reveal that the digital divide in the use of interactive television is due to the unwillingness of both broadcasters and the public to adopt digital technologies appropriately. Despite the interest of young people in digital services, the resistance of local broadcasters and their lack of adaptability show a significant gap in the adoption of digital technologies. The motivational, physical and digital literacy access gaps perpetuate the dominance of standard broadcast content, underlining the urgent need for educational programmes and innovative strategies to foster digital literacy and the adoption of these technologies in the community. In conclusion, the digital divides in the use of and access to interactive television reflect significant challenges related to willingness to adopt, lack of adaptation, motivational and digital literacy barriers. These gaps highlight the pressing need to address these issues in order to fully harness the potential of digital technologies in the community. The research suggests that innovative educational programmes and strategies are essential to bridge digital divides and improve the adoption of interactive television in Barranca.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections