Sexismo en percepciones estudiantiles sobre docentes durante el proceso de matrícula en la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Mosquera Rosado, Ana Lucia De Los MilagrosIssue Date
2024-10-30
Metadata
Show full item recordOther Titles
Sexism in students perceptions of professors during the enrollment process at the Peruvian University of Applied SciencesAbstract
Este estudio aborda la problemática de la aparición de tendencias sexistas en la decisión de los y las estudiantes de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas al momento de matricularse en un curso con un docente o una docente. El objetivo de esta investigación es analizar cuáles son las percepciones de los y las estudiantes de esta institución sobre los y las docentes durante el proceso de matrícula e identificar si existen tendencias sexistas en este proceso. La metodología utilizada para esta investigación es de carácter cualitativo; se realizaron 20 entrevistas semi estructuradas a estudiantes de las facultades de Comunicación, Negocios, Economía, Ciencias de la Salud, Arquitectura, Ingeniería y Administración en Hotelería y Turismo. Los resultados obtenidos muestran que la mayoría de estudiantes basan sus decisiones de matrícula bajo la influencia de grupos de pares o amistades. Así también, existe una diferenciación por parte de los y las estudiantes en base a la percepción que tienen sobre sus profesores hombres y mujeres, atribuyendo que las docentes mujeres son mucho más accesibles para poder relacionarse y desarrollar los cursos metodológicamente a comparación de los docentes hombres.This study addresses the issue of the emergence of sexist tendencies in the decision-making process of students at the Peruvian University of Applied Sciences when registering for a course with a male or female professor. The objective of this research is to analyze the perceptions of students at the institution regarding their professors during the course selection process and to identify whether sexist tendencies exist in this process. The methodology used for this research is qualitative in nature; 20 semi-structured interviews were conducted with students from the faculties of Communication, Business, Economics, Health Sciences, Architecture, Engineering, and Hospitality and Tourism Management. The results show that the majority of students base their course selection decisions on the influence of peer groups or friendships. Additionally, students differentiate between male and female professors, perceiving female professors as more approachable and methodologically effective in teaching the courses compared to their male counterparts.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections