Percepciones de autoeficacia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en docentes universitarios del curso de matemáticas de la Facultad de Negocios de una universidad privada de Lima, 2024
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Carbajal Altamirano, Liliana PatriciaColmenares Váscones, Pablo Miguel
Valerio Dominguez, Erika
Advisors
Velásquez Mendoza, Ofelia AlmendraIssue Date
2024-10-09Keywords
Autoeficacia docentePlanificación de la enseñanza
Implicación activa
Clima en el aula
Evaluación de la práctica docente
Professor’s self-efficacy
Educational planning
Active learning
Classroom climate
Assessment for learning
Metadata
Show full item recordOther Titles
Perceptions of self-efficacy in the teaching-learning process in professors of mathematics from the business faculty of a private university in Lima, 2024Abstract
La investigación tiene como objetivo conocer las percepciones de los profesores universitarios que enseñan matemáticas en una institución privada en Lima acerca de su autoeficacia docente en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Se indaga en cómo los docentes evalúan sus propias capacidades, prácticas y facilitan la motivación y la participación de los estudiantes en las sesiones de aprendizaje. Utilizando un enfoque cualitativo fenomenológico, se lleva a cabo un estudio básico con 17 docentes de la Facultad de Negocios, seleccionados mediante un muestreo no probabilístico por conveniencia. La recolección de datos se realiza a través de entrevistas semiestructuradas utilizando una Guía de Entrevista con cuatro categorías principales como la planificación de la enseñanza, la implicación activa de los estudiantes, el clima en el aula y la evaluación de la práctica docente. Los resultados revelan que, la mayoría de los docentes perciben una alta autoeficacia basada en su experiencia y dominio del tema, lo cual, aumenta su confianza en la enseñanza. Destacan la importancia de la planificación de la enseñanza y el desarrollo de estrategias para fomentar la participación activa de los estudiantes, y el mantener un clima en el aula que promueva la confianza y el respeto. Además, valoran la retroalimentación de pares y alumnos, además de la autorreflexión para identificar las oportunidades de mejora. Por consiguiente, el estudio proporciona evidencia significativa sobre las percepciones de los profesores respecto a su capacidad, a través de sus acciones y estrategias de instrucción, para influir en el proceso de enseñanza-aprendizaje.The research’s objective is to know about professors’ perceptions who teach mathematics in a private institution in Lima of their teaching self-efficacy in the teaching-learning process. It examines how they evaluate their abilities, practices and facilitate motivation and involvement in students. Using a qualitative phenomenological approach, a basic study is carried out with 17 professors from the Business Faculty, selected through non-probabilistic convenience sampling. Data collection is carried out through semi-structured interviews using an Interview Guide with four main categories such as educational planning, active learning in students, classroom climate and assessment for learning. The results reveal that most professors perceive high self-efficacy, based on their experience and mastery over the subject, which increases confidence in teaching. They highlight the educational planning and developing strategies to encourage active student’s participation, as well as maintaining a classroom climate that promotes trust and respect. Also, they value feedback from peers and students, just as self-reflection to identify opportunities for improvement. Consequently, the research provides significant evidence regarding professors' perceptions of their ability, through their actions and instructional strategies to influence the teaching-learning process.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections