Percepciones de los docentes de nivel primaria de una escuela pública del Callao acerca de la Evaluación de Desempeño Docente
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-09-06Keywords
PercepcionesEvaluación de desempeño docente
Evaluación docente
Erceptions
Teacher performance evaluation
Teacher evaluation
Metadata
Show full item recordOther Titles
Perceptions of primary level teachers from a public school in Callao about the Teacher Performance EvaluationAbstract
En varios países de Latinoamérica, se realizan una serie de evaluaciones a los maestros en búsqueda de mejorar la calidad educativa en dichos países. En el caso de Perú, se lleva a cabo la Evaluación de Desempeño Docente (EDD) para los diferentes niveles de la educación básica regular. Se tenía previsto realizar dicha evaluación a los docentes de nivel primaria para marzo de 2020; sin embargo, la EDD fue suspendida de manera indefinida en vista de la emergencia por la COVID-19. En ese marco, en el año 2022, se realizó esta investigación con el objetivo de identificar las percepciones que docentes de nivel primaria de un espacio urbano como la región Callao manejaban acerca de la EDD. A partir de lo anterior, el estudio se realizó con enfoque cualitativo con alcance exploratorio, con una aproximación fenomenológica, puesto que su objetivo era analizar en profundidad las perspectivas evidenciadas en las voces de los participantes involucrados en este estudio. Estos fueron cuatro docentes de nivel primaria de una I.E. pública de la región del Callao, a quienes se les realizó una entrevista semiestructurada. Después del análisis, se identificó que los docentes consideran que esta evaluación constituye una parte fundamental dentro de la mejora educativa. Del mismo modo, asumen que ellos mismos deben tomar la iniciativa de prepararse para la evaluación. Por último, consideran que la opinión de los estudiantes podría ser incluida en la evaluación de los docentes.In several Latin American countries, a series of evaluations are carried out on teachers in search of improving educational quality in said countries. In the case of Peru, the Teacher Performance Evaluation (EDD) is carried out for the different levels of regular basic education. This evaluation was planned to be carried out on primary level teachers for March 2020; However, the EDD was suspended indefinitely considering the COVID-19 emergency. Within this framework, in 2022, this research was carried out with the objective of identifying the perceptions that primary school teachers in an urban space such as the Callao region had about EDD. Based on the above, the study was carried out with a qualitative approach with an exploratory scope, with a phenomenological approach, since its objective was to analyze in depth the perspectives evidenced in the voices of the participants involved in this study. These were four primary level teachers from an I.E. public of the Callao region, to whom a semi-structured interview was conducted. After the analysis, it was identified that teachers consider that this evaluation constitutes a fundamental part of educational improvement. Likewise, they assume that they themselves must take the initiative to prepare for the evaluation. Finally, they consider that the students' opinions could be included in the teachers' evaluation.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections