LA CULTURA ORGANIZACIONAL COMO FACTOR DE INNOVACIÓN EN LAS EMPRESAS DEL SECTOR RETAIL EN PERÚ, 2023
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Cernaqué Miranda, Ofelia CarolIssue Date
2024-08-23Keywords
Cultura organizacionalInnovación de las empresas del sector retail
Dimensiones de la cultura organizacional
Dimensiones de la innovación
Sector retail
Organizational culture
Innovation of retail companies
Dimensions of organizational culture
Dimensions of innovation
Retail sector
Metadata
Show full item recordOther Titles
Organizational culture as a factor of innovation in retail companies in Peru, 2023Abstract
En esta investigación se pretende conocer cómo la cultura organizacional actúa como factor de innovación en las empresas del sector retail en el Perú, 2023. Razón por la cual, en esta investigación se estudian dos variables con el fin de analizar los resultados y diagnosticar su relevancia e impacto en la organización, y así hallar posibles oportunidades de mejora. Para fines del presente estudio, se procedió a realizar una investigación con enfoque cuantitativo y explicativo, enfocada en una muestra de 380 empleados de empresas del sector retail que figuran entre los mejores lugares para trabajar en Perú en 2023. Asimismo, se administró un cuestionario que contenía 24 ítems acerca de la cultura organizacional y 14 ítems sobre la innovación, evaluados a través de una escala ordinal de Likert. Las conclusiones se desarrollaron en función de las preguntas de investigación y del análisis estadístico descriptivo e inferencial efectuado mediante herramientas especializadas, tales como MS Excel, Google Forms y Statistical Package for the Social Sciences (IBM SPSS Statistics). Para llevar a cabo el análisis inferencial, se utilizó una prueba de normalidad, cuyo resultado fue una distribución no paramétrica, por lo que, se procedió a emplear pruebas estadísticas asociadas a dicha distribución, cuyo coeficiente de correlación de Spearman determinó una correlación directa y significativa para finalmente aplicar una regresión lineal con un resultado del R2 de 0.373, lo cual predice que la cultura organizacional actúa como un factor determinante de la innovación en un 37.3%. En síntesis, el estudio concluyó que la cultura organizacional actúa como factor positivo de innovación de las empresas del sector retail en el Perú, 2023.This research aims to understand how organizational culture acts as a factor of innovation in retail companies in Peru in 2023. For this reason, in this research, two variables are studied to analyze the results and diagnose their relevance and impact on the organization, and thus find possible opportunities for improvement. For the purposes of this study, a quantitative and explanatory research was carried out, focusing on a sample of 380 employees of retail companies that are among the best places to work in Peru in 2023. Likewise, a questionnaire was administered containing 24 items on organizational culture and 14 items on innovation, evaluated through an ordinal Likert scale. The conclusions were developed based on the research questions and the descriptive and inferential statistical analysis carried out using specialized tools, such as MS Excel, Google Forms, and Statistical Package for the Social Sciences (IBM SPSS Statistics). To carry out the inferential analysis, a normality test was used, the result of which was a non-parametric distribution. Therefore, statistical tests associated with said distribution were used, whose Spearman correlation coefficient determined a direct and significant correlation to finally apply a linear regression with an R2 result of 0.373, which predicts that organizational culture acts as a determining factor of innovation in 37.3%. In summary, the study concluded that organizational culture acts as a positive factor of innovation in companies in the retail sector in Peru, 2023.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections
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