Propuesta educativa hacia el desarrollo léxico del lenguaje oral en niños y niñas de 4 a 5 años
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Ganoza Luna, Camila Del CarmenIssue Date
2024-02-26Keywords
LenguajeHabilidades comunicativas
Desarrollo del lenguaje
Preescolar
Trastorno del lenguaje
Léxico
Language
Communication skills
Language development
Preschool
Language disorder
Lexicon
Metadata
Show full item recordOther Titles
Educational proposal towards the lexical development of oral language in boys and girls from 4 to 5 years oldAbstract
Este trabajo de investigación tiene como objetivo fundamental la formulación de estrategias de intervención dirigidas hacia infantes con edades comprendidas entre los cuatro y cinco años, quienes presentan potencialidades de mejora en el ámbito del desarrollo lingüístico, focalizando particularmente en la dimensión léxica, es decir, el enriquecimiento del vocabulario. Estas estrategias se aplicarán de manera específica en niños que enfrentan trastornos del lenguaje (TDL). La investigación se llevó a cabo en el contexto de un aula perteneciente a una institución educativa ubicada en Lima Metropolitana, correspondiente al nivel inicial. Con el propósito de respaldar la propuesta planteada, se llevó a cabo un análisis de la literatura académica en torno a las habilidades comunicativas, el léxico y el desarrollo del lenguaje. Para la realización del diagnóstico, se utilizaron diversas metodologías, como el enfoque de “design thinking”; se aplicaron instrumentos como entrevistas y listas de cotejo para tener una mejor comprensión de las necesidades de los usuarios. De igual manera, el proyecto se estructuró en tres etapas y se completó la primera fase de manera exitosa. En conclusión, este proyecto representa una iniciativa innovadora dentro del marco de la institución educativa en cuestión, al fomentar una ampliación en el desarrollo léxico del lenguaje entre los estudiantes. Esta propuesta se distingue por su enfoque lúdico y dinámico, con el propósito de cultivar, en los alumnos, una mayor seguridad y autonomía en su desenvolvimiento tanto en el entorno cotidiano como en sus interacciones con sus pares.This research work has as its fundamental objective the formulation of intervention strategies directed towards infants between the ages of four and five, who present potential for improvement in the field of linguistic development, focusing particularly on the lexical dimension, that is, vocabulary enrichment These strategies were specifically applied to children who face language disorders (TDL). The research was carried out in the context of a classroom belonging to an educational institution located in Metropolitan Lima, corresponding to the initial level. In order to support the proposed proposal, an analysis of the academic literature regarding communication skills, lexicon and language development was carried out. To carry out the diagnosis, various methodologies were used, such as the “design think” approach; Instruments such as interviews and checklists were applied to have a better understanding of the users' needs. Likewise, the project was structured in three stages and the first phase was successfully completed. In conclusion, this project represents an innovative initiative within the framework of the educational institution in question, by promoting an expansion in the lexical development of the language among students. This proposal is distinguished by its playful and dynamic approach, with the purpose of cultivating, in students, greater security and autonomy in their development both in the daily environment and in their interactions with their peers.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections