Propuesta de mejora para la optimización del proceso de control y gestión de proveedores en el área logística de CORPORACIÓN SIC
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Cáceres Neyra, Sandro RaúlIssue Date
2024-08-26Keywords
Cadena de suministroGestión de proveedores
Homologación
SRM (Supplier Relationship Management)
Supply chain
Supplier management
Homologation
Metadata
Show full item recordOther Titles
Proposal for improving the optimization of the supplier control and management process in the logistics area of CORPORATION SICAbstract
El presente trabajo de investigación se centra en diseñar una alternativa que contribuya a optimizar el área logística/comercial de Corporación SIC, una empresa orientada al outsourcing de la gestión de locales comerciales, que enfrenta problemas significativos en la gestión de sus proveedores. Se aplicó un método de investigación cualitativo que abarca entrevistas al personal del área logística y el análisis de la información empresarial proporcionada por las gerencias de finanzas, legal y compras, para identificar la problemática y sus implicancias. Esto se complementa con la revisión de artículos académicos relacionados que respaldan la existencia del problema. Por otro lado, se utilizó un enfoque de medición cuantitativa del costo-beneficio de cada propuesta de solución. En este sentido, se propone que, bajo los principios del modelo SRM (Supplier Relationship Management), la alternativa más apropiada y con mayor costo-beneficio es la contratación de un asistente de compras que complemente al personal logístico y se enfoque en la óptima gestión y control de los proveedores. Con su incorporación, se pretende reducir las probabilidades de incidencias en la cadena de suministro y evitar el desembolso de penalidades, gracias a su desempeño enfocado en la comunicación efectiva, la negociación, y la gestión de riesgos y del rendimiento de proveedores.The present research focuses on designing an alternative aimed at optimizing the logistics/commercial area of Corporation SIC, a company oriented towards outsourcing the management of commercial premises, which faces significant issues in supplier management. A qualitative research method was applied, encompassing interviews with personnel from the logistics department and analysis of business information provided by finance, legal, and procurement departments, to identify the problem and its implications. This is complemented by a review of related academic articles supporting the problem. Additionally, a quantitative cost-benefit measurement approach was used for each proposed solution. In this regard, it is proposed that, under the principles of Supplier Relationship Management (SRM) model, the most appropriate and cost-effective alternative is the hiring of a purchasing assistant to complement the logistics personnel and focus on optimal supplier management and control. With their incorporation, the aim is to reduce the likelihood of incidents in the supply chain and avoid penalty payments, thanks to their performance focused on effective communication, negotiation, and supplier risk and performance management.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections