Sensacionalismo, ética y calidad de la información: el suicidio en las noticias televisivas peruanas
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-07-04Keywords
SuicidioMedios de comunicación
Noticieros televisivos
Calidad informativa
Análisis de contenido
Perú
Suicide
Media
Television news
News quality
Content Analysis
Peru
Metadata
Show full item recordOther Titles
Sensationalism, ethics and quality of information: suicide in Peruvian television newsAbstract
La televisión, en tanto medio masivo por excelencia, tiene la capacidad de sensibilizar sobre problemáticas públicas como el suicidio. Sin embargo, las características del tratamiento informativo sobre este hecho sugieren la necesidad de profundizar en la calidad de lo que se muestra en pantalla. Con este propósito, la investigación analiza el tratamiento de las informaciones televisivas sobre suicidio en canales locales desde cuatro dimensiones asociadas a la calidad: la construcción de la información, las fuentes informativas, los recursos audiovisuales y el tratamiento del contenido. Para ello, se examinaron treinta noticias televisivas disponibles en el sitio web de tres informativos peruanos: América Noticias, Latina y ATV Noticias, a través de la técnica de análisis de contenido. El estudio realizado permite demostrar que los medios televisivos cuentan con una función importante de poder ser un recurso fundamental en poder disponer de una previsión con respecto al suicidio, mejorando el tipo de información amarillista y sensible que difunden y poder transmitir las noticias con información que ayude al espectador. De esta manera, esta investigación busca ayudar a los profesionales de la comunicación a mejorar el contenido audiovisual e informativo de las noticias peruanas sobre el suicidio para ser no solo un medio informativo para la sociedad sino también un apoyo para la audiencia respecto a esta problemática social.Television, as a mass media par excellence, has the ability to raise awareness about public problems such as suicide. However, the characteristics of the informative treatment of this event suggest the need to delve into the quality of what is shown on the screen. To this end, the research analyzes the treatment of television news on suicide in local channels from four dimensions associated with quality: the construction of information, information sources, audiovisual resources and content treatment. To this end, thirty television news items available on the website of three Peruvian news programs: América Noticias, Latina and ATV Noticias, were examined through the content analysis technique. The study carried out shows that the television media have an important role to play in being able to be a fundamental resource in being able to have a forecast regarding suicide, improving the type of sensationalist and sensitive information they disseminate and being able to transmit the news with information that helps the viewer. In this way, this research seeks to help communication professionals to improve the audiovisual and informative content of Peruvian news about suicide to be not only an informative means for society but also a support for the audience regarding this social problem.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections