Evaluación de la percepción de los efectos producidos por la presión sonora proveniente del parque automotor, en las habilidades cognitivas básicas de los estudiantes de una institución educativa privada del distrito de Breña
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Rivas Salinas, Maria FeAdvisors
Arrascue Lino, Anita AzucenaIssue Date
05/07/24Keywords
Presión sonoraPercepción sonora
Habilidades cognitivas
Efectos negativos
Ruido
Sound pressure
Sound perception
Cognitive abilities
Negative effects
Noise
Metadata
Show full item recordOther Titles
Evaluation of the perception of the effects produced by the sound pressure coming from the automobile fleet on the basic cognitive skills of the students of a private educational institution in the district of BreñaAbstract
Se tiene conocimiento de que la contaminación acústica afecta negativamente a las personas ya que este contaminante puede causar daños en la audición, funciones fisiológicas, salud mental, conducta y rendimiento de las personas y, aun así, es uno de los contaminantes más ignorados en el ámbito ambiental. También se conoce que la institución educativa privada del distrito de Breña, objeto de estudio, tiene sus instalaciones en calles por las que existe una gran afluencia de vehículos, los cuales constantemente emiten altos niveles de presión sonora. Es por ello que, el presente trabajo de investigación evalúa la percepción de los efectos producidos por la presión sonora proveniente del parque automotor, en las habilidades cognitivas básicas de los estudiantes del colegio. Para ello, realizamos un monitoreo de ruido en la zona de estudio y aplicamos encuestas a los estudiantes y docentes con preguntas relacionadas a la percepción sonora y sus posibles efectos sobre la atención, concentración y memoria del alumnado. Se obtuvo como resultado que, los niveles de presión sonora en la zona de estudio exceden a los estipulados en el Estándar de Calidad Ambiental (ECA) Ruido para una Zona de Protección Especial (50 LAeqT) como son las instituciones educativas, hallándose incluso que los niveles mínimos encontrados son mayores al valor antes mencionado y los niveles máximos se duplican. Asimismo, en la encuesta aplicada a los estudiantes, se evidenció que el 46.9%, 44.1% y 43.5% de los estudiantes perciben que el ruido afecta a su atención, concentración y memoria respectivamente; lo cual se corroboró con la encuesta aplicada al cuerpo docente.It is known that noise pollution negatively affects people because this pollutant can cause damage to hearing, physiological functions, mental health, behavior and performance of people and, even so, it is one of the most ignored pollutants in the environmental field. It is also known that the private educational institution in the district of Breña, which is the subject of the study, has its facilities on streets where there is a large influx of vehicles, which constantly emit high sound pressure levels. For this reason, the present research work evaluates the perception of the effects produced by the sound pressure coming from the vehicle fleet on the basic cognitive skills of the students of the school. For this purpose, we conducted a noise monitoring in the study area and applied surveys to students and teachers with questions related to sound perception and its possible effects on attention, concentration and memory of the students. As a result, the sound pressure levels in the study area exceed those stipulated in the Environmental Quality Standard (EQS) Noise for a Special Protection Zone (50 LAeqT) as are educational institutions, even finding that the minimum levels found are higher than the aforementioned value and the maximum levels are doubled. Likewise, the survey applied to students showed that 46.9%, 44.1% and 43.5% of the students perceive that noise affects their attention, concentration and memory, respectively; results that were corroborated by the survey applied to the teaching staff.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections