Cultura Organizacional y su relación con el comportamiento ético de los trabajadores de hoteles de 4 estrellas de Lima Metropolitana en el 2022
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Rapún Ruiz De Dominguez, Ana IsabelIssue Date
2024-06-25Keywords
Cultura organizacionalComportamiento ético
Sector hotelero
Organizational culture
Ethical behavior
Hotel sector
Metadata
Show full item recordOther Titles
Organizational Culture and its influence on the ethical behavior of workers in 4-star hotels in Metropolitan Lima in 2022Abstract
El presente trabajo de investigación comprende un estudio cuantitativo cuyo objetivo es determinar la relación de la cultura organizacional en el comportamiento ético de los trabajadores de hoteles de 4 estrellas de Lima Metropolitana en el 2022. Para ello se utiliza una metodología del estudio de tipo aplicada con enfoque cuantitativo correlacional. A su vez, se elabora un cuestionario de 38 ítems como instrumento para la investigación que permite analizar las variables Cultura Organizacional y Comportamiento Ético, así como a sus respectivas dimensiones. El instrumento se aplica a una muestra de 337 trabajadores de 8 hoteles de 4 estrellas de la ciudad de Lima Metropolitana en el año 2022. El análisis de la información determina una relación estadísticamente significativa directa de la variable cultura organizacional con el comportamiento ético, obteniendo un valor estadístico de la prueba Chi-cuadrado 108,577 siendo el valor p de significación p<0,001 y con un tamaño del efecto r de 0,543 tipificado como grande ; concluyendo que tanto las variables como las dimensiones de la cultura organizacional tienen una relación directa en el comportamiento ético de los trabajadores de hoteles de 4 estrellas de Lima Metropolitana.The present research work includes a quantitative study whose objective is to determine the the relationship of organizational culture in the ethical behavior of workers at 4-star hotels in Metropolitan Lima in 2022. For this, a study methodology applied with correlational quantitative approach. In turn, a 38-item questionnaire is developed as a research instrument that allows analyzing the variables Organizational Culture and Ethical Behavior, as well as their respective dimensions. The instrument is applied to a sample of 337 workers from 8 4-star hotels in the city of Metropolitan Lima in 2022. The analysis of the information determines a direct statistically significant relationship of the organizational culture variable with ethical behavior, obtaining a statistical value of the Chi-square test 108.577 with the p value of significance being p<0.001 and with an effect size r of 0.543 classified as large; concluding that both the variables and dimensions of organizational culture have a direct relation on the ethical behavior of workers in 4-star hotels in Metropolitan Lima.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections