Optimización de la cadena de suministro en filtros de aceite implementando el modelo ABC y matriz de Kraljic en una empresa importadora del rubro automotriz
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-06-26Keywords
Cadena de suministroOptimización
Modelo ABC
Matriz de Kraljic
Abastecimiento
Supply chain
Optimization
ABC model
Kraljic Matrix
Suppl
Metadata
Show full item recordAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/757Abstract
El presente trabajo tiene como objeto plantear la implementación de un modelo estratégico para optimizar la gestión de suministro de una Empresa Importadora del Rubro Automotriz. La empresa está orientada a la importación de todo tipo de filtros para vehículos en las líneas de: aire, aire acondicionado, combustible, aceite y elementos, posicionándose entre los principales importadores representando la marca “General Parts”. Sin embargo, se detectó un problema en los procedimientos de gestión de la cadena de suministro, el cual retrasa los tiempos de abastecimiento de la mercadería por la gran variedad de códigos existentes en los diferentes tipos de marcas y modelos de vehículos usados en el mercado peruano. En ese sentido, se propone la unificación de estrategias de gestión de inventarios: Modelo ABC y Matriz de Kraljic, ya que ambas se complementan en su estructura y desarrollo para lograr un mayor impacto en la solución a la problemática de la organización. Además, se corrobora la viabilidad operativa y financiera ante la revisión de los diferentes indicadores que aportan el continuo crecimiento de la empresa, los cuales se alinean a los objetivos estratégicos para perfeccionar el abastecimiento de los filtros, reduciendo los tiempos e incrementando los ingresos. Finalmente, se concluye que la unificación de los modelos presentados es la opción más adecuada para la empresa con la finalidad de optimizar la cadena de suministro.The purpose of this work is to propose the implementation of a strategic model to optimize the supply chain of an Importing Company in the Automotive Industry. The company is oriented to the import of all types of filters for vehicles in the lines of: air, air conditioning, fuel, oil and elements, positioning itself among the main importers representing the “General Parts” brand. However, a problem was detected in the supply chain management procedures, which delays the supply times of the merchandise due to the great variety of codes existing in the different types of brands and models of vehicles used in the Peruvian market. . In this sense, the unification of inventory management strategies is proposed: ABC Model and Kraljic Matrix, since both complement each other in their structure and development to achieve a greater impact on the solution to the organization's problems. Furthermore, the operational and financial viability is corroborated by reviewing the different indicators that contribute to the continuous growth of the company, which are aligned with the strategic objectives of the organization to improve the supply of filters, reducing times and increasing costs. income. Finally, it is concluded that the unification of the models presented is the most appropriate option for the company with the objective of optimizing the supply chain.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaEmbedded videos
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International