Análisis comparativo de la relación entre la condición socioeconómica y la culminación de la educación secundaria básica pública en la ciudad de Lima Metropolitana para los años 2013 y 2017
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Buenaño Ibarra, Alvaro MartínAdvisors
Villacorta Devoto, Luis AlejandroIssue Date
2024-06-17
Metadata
Show full item recordOther Titles
Comparative analysis of the relationship between socioeconomic status and completion of public basic secondary education in the city of Metropolitan Lima for the years 2013 and 2017Abstract
El trabajo de investigación se centra en la relación entre la condición socioeconómica y la culminación de la educación secundaria básica en Lima Metropolitana. Se recopiló la base de datos de la ENAHO del INEI para llevar a cabo el análisis. Se exploran hipótesis sobre el impacto del tamaño de la familia y el nivel educativo de los padres en el éxito académico de los estudiantes. Se destaca la importancia de las tecnologías educativas para mejorar la realización de tareas escolares y el desarrollo de habilidades digitales. El estudio incluye un marco teórico que aborda teorías educativas y modelos académicos relevantes, así como análisis de investigaciones previas. Se emplea el modelo de capital humano de Gary Becker para analizar la inversión en educación y formación de habilidades. Además, se realizaron estimaciones econométricas y pruebas estadísticas utilizando el software STATA para analizar los datos recopilados. En conclusión, se encontró que la condición socioeconómica influye en la culminación de la educación secundaria, lo que puede tener un impacto significativo en el desarrollo económico y social.The research work focuses on the relationship between socioeconomic status and completion of lower secondary education in Metropolitan Lima. The ENAHO INEI database was compiled to carry out the analysis. Hypotheses on the impact of family size and parents' educational level on students' academic success are explored. The importance of educational technologies in improving homework completion and the development of digital skills is highlighted. The study includes a theoretical framework that addresses relevant educational theories and academic models, as well as analysis of previous research. Gary Becker's human capital model is employed to analyze investment in education and skills training. In addition, econometric estimations and statistical tests were performed using STATA software to analyze the data collected. In conclusion, it was found that socioeconomic status influences the completion of secondary education, which can have a significant impact on economic and social development.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaCollections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International