Aplicación móvil con uso de realidad aumentada para mejorar el aprendizaje en niños con trastorno del espectro autista
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Huillca Ayza, VickyVelásquez Nuñez, Ángel Augusto
Issue Date
30/04/24
Metadata
Show full item recordDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673872Abstract
Este proyecto tiene como finalidad desarrollar una aplicación móvil de Realidad Aumentada para mejorar el aprendizaje en niños con trastorno del espectro autista (en adelante, TEA) leve. Para lograr este objetivo, se utilizará Vuforia Unity, tecnología de Realidad Aumentada que permitirá el uso de modelos en 3D en dispositivos móviles. Al mismo tiempo, se contará con una aplicación web desde donde se podrá monitorear el avance de los niños y cuyo acceso corresponde a los profesionales médicos o especialistas en TEA que estén asignados previamente a cada caso. Con esta aplicación, se desea obtener una alternativa de aprendizaje económica que facilite la educación a cualquier niño con TEA, ya que, debido a la etapa en la que se encuentran, absorben los conocimientos rápidamente, de este modo se cumple el objetivo de la aplicación: ayudar a los niños con TEA. La investigación previa con padres de niños con TEA, especialistas en el tema e incluso personas con TEA que puedan compartirnos sus experiencias fue fundamental para la delimitación del proyecto. Entre las principales funcionalidades consideradas se encuentran: mostrar escenarios didácticos a través de Realidad Aumentada, tener niveles de aprendizaje para lograr una mejora contínua y el registro de respuestas y datos importantes para el monitoreo del niño por parte de su especialista médico o terapista. El alcance del proyecto se ha contemplado para ser desarrollado a lo largo de las 28 semanas.This project aims to develop an augmented reality mobile application to improve learning in children with autism spectrum disorders (ASD). To achieve this goal, Vuforia Unity will be used, Augmented Reality technology that will allow the use of 3D models on mobile devices. At the same time, there will be a web application from where the progress of the children can be monitored and whose access corresponds to the medical professionals or specialists in autism spectrum disorder who are previously assigned to each case. With this proposal, it is sought to obtain an economic learning alternative that facilitates education to any child with ASD, since, due to the stage in which they are, they absorb knowledge quickly, in this way the objective of the application is met, help children with ASD. Previous research with parents of children with autism spectrum disorder, specialists on the subject and even people with ASD who can share their experiences with us will be essential for the delimitation of the project. Among the main functionalities considered are showing didactic scenarios through Augmented Reality, having learning levels to achieve continuous improvement and the registration of answers and important data for the monitoring of the child by their medical specialist or therapist. The scope of the project has been contemplated to be developed throughout the 28 weeks.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673872
Scopus Count
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International