Influencia del uso de las TIC en la mejora del rendimiento académico y la motivación en el curso de matemática en estudiantes de educación secundaria de una institución pública emblemática de Lima Metropolitana
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Sánchez Casas, Romina MichelineAdvisors
Sotelo Raffo, Juan Luis FernandoIssue Date
2024-05-03Keywords
TICMatemática
Enseñanza
Aprendizaje
Rendimiento académico
Estudiantes
Mathematics
teaching
Learning
Academic performance
Students
Metadata
Show full item recordAbstract
Con el avance de la tecnología cada vez más extendida a diferentes ámbitos de la vida cotidiana, el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación – TIC en el ámbito educativo no resulta ajeno, más aún, si tomamos como referencia el rol clave que jugó durante la pandemia del COVID. Actualmente, las TIC son reconocidas como un recurso facilitador de los procesos de enseñanza aprendizaje en línea con los actuales desafíos de la educación. En tal sentido, el objetivo de esta investigación fue determinar el impacto de las TIC sobre el rendimiento académico y la motivación en el aprendizaje de la Matemática. La investigación fue de tipo cuantitativa, cuasi experimental, con una muestra no probabilística compuesta por 56 estudiantes del nivel secundario de una institución educativa de Lima Metropolitana. Los resultados obtenidos concluyen que sí existe una influencia positiva de las TIC sobre el rendimiento académico en Matemática de acuerdo a las dos competencias de aprendizaje evaluadas; asimismo que, el uso de las TIC sí influye en el factor motivacional incentivando el interés por aprender siendo valorado por los estudiantes como un recurso que facilita la comprensión de contenidos. Esta investigación se presenta como relevante al brindar un aporte al conocimiento sobre los beneficios y el uso pertinente de las TIC integrándolas en la enseñanza, pudiendo hacer más significativas y satisfactorias las experiencias de aprendizaje de los estudiantes.With the advancement of technology increasingly extending to different areas of everyday life, the use of Information and Communication Technologies - ICT in the educational field is not unfamiliar, especially considering the key role it played during the COVID pandemic. Currently, ICT is recognized as a facilitating resource for online teaching-learning processes in line with the current challenges of education. In this regard, the objective of this research was to determine the impact of ICT on academic performance and motivation in learning mathematics. The research was quantitative, quasi-experimental, with a non-probabilistic sample consisting of 56 high school students from an educational institution in Metropolitan Lima. The results obtained conclude that there is indeed a positive influence of ICT on academic performance in mathematics according to assessed learning competencies; likewise, the use of ICT does influence the motivational factor by encouraging interest in learning, being valued by students as a resource that facilitates content comprehension. This research is presented as relevant by providing a contribution to knowledge about the benefits and appropriate use of ICT by integrating them into teaching, making students' learning experiences more meaningful and satisfying.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaCollections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International