Implementación de la Metodología BIM para optimizar el tiempo de revisión en la etapa de Diseño de una infraestructura educativa gestionada bajo contrato NEC3 OPCION F Caso de estudio: Institución Educativa Inicial -Primaria Santiago Requena, Catacaos -Piura
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Bocanegra Baca, Milagros LilibethPaucar Payva, Jimmy Ángel
Ricalde Sarmiento, Franco
Aguilar Araos, Jorge Alonso
Cusirimay Centeno, Eduardo Bryans
Advisors
Uehara Yagui, Jose DanielIssue Date
2023-12-11Keywords
Contrato NEC: nuevo contrato de ingenieríaARCC: autoridad para la reconstrucción con cambios
PIRCC: plan integral de reconstrucción con cambios
BIM: modelo de información de construcción
Authority for reconstruction with changes
PIRCC: comprehensive reconstruction plan with changes
BIM: building information model
Metadata
Show full item recordOther Titles
Implementation of the BIM Methodology to optimize the review time in the Design stage of an educational infrastructure managed under contract NEC3 OPTION F Case study: Initial Educational Institution -Santiago Requena Elementary School, Catacaos -PiuraAbstract
La relevancia de la inversión gubernamental en el sector educativo de las economías en desarrollo ha sido extensamente abordada. La calidad de la educación se presenta como un elemento fundamental para impulsar los aumentos en la productividad requeridos para alcanzar el crecimiento y desarrollo económico. Además, está vinculada con niveles considerables de inversión destinada a asegurar, entre otros aspectos, una infraestructura educativa adecuada. En el marco del acuerdo de gobierno a gobierno (G2G), bajo la implementación de contratos NEC, la ARCC, está encargada de liderar e implementar el PIRCC de toda la infraestructura física dañada y destruida por el fenómeno de El Niño costero en 13 regiones del Perú, dentro de ellas, Piura-Catacaos. En ese sentido, el presente trabajo de investigación tiene el objetivo de comprobar el aporte de las herramientas BIM para la fase de diseño de un expediente técnico y cómo estas podrían contribuir en el sector construcción de infraestructura educativa. Permitiendo crear mejores flujos de trabajo, ágiles y diligentes, a fin de obtener un expediente técnico final de diseño en corto tiempo, pero que además asegure una correcta funcionabilidad de las infraestructuras educativas dentro de los estándares de calidad, normativa técnica requerida y cuidados de los reglamentos de construcción nacionales.The importance of public investment in education in emerging economies is a subject that has been widely discussed. A quality education is one of the central issues to achieve the increases in productivity necessary to achieve growth and economic development and, in turn, is associated with high levels of investment aimed at guaranteeing, among other aspects, an adequate educational infrastructure. Within the framework of the government-to-government agreement (G2G), under the implementation of NEC contracts, the ARCC oversees leading and implementing the PIRCC of all the physical infrastructure damaged and destroyed by the El Niño costero phenomenon in 13 regions of the country, within of them Piura-Catacaos. In this sense, the present research work has the objective of verifying the contribution of BIM tools for the design phase of a technical file and how they could contribute to the educational infrastructure construction sector. Allowing to create better workflows, agile and diligent, to obtain a final technical design file in a short time but also to ensure proper functionality of educational infrastructures within quality standards, required technical regulations and careful regulations of national construction.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaCollections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International