Análisis de los estereotipos de género en el ejercicio periodístico de reporteras y conductoras de las ediciones matinal y central de ATV Noticias en el 2020
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Cabrera Vargas, Rosa MariaAdvisors
García Delgado, Matilde FrancescaIssue Date
2024-04-09Keywords
Estereotipo de géneroEjercicio periodístico
Reporteras y conductoras noticieros diarios
Televisión
Gender stereotype
Journalistic exercise
Reporters and hosts of daily newscasts
Metadata
Show full item recordOther Titles
Analysis of gender stereotypes in the journalistic exercise of reporters and hosts of the morning and central editions of ATV Noticias in 2020Abstract
El presente estudio tiene como objetivo analizar los estereotipos de género presentes en el ejercicio periodístico de reporteras y conductoras de las ediciones matinal y central de ATV Noticias en el año 2020. Los estereotipos de género definen el papel de una persona según su género, determinando así las expectativas y objetivos de hombres y mujeres (Moya, 2003). Esta es una investigación descriptiva con enfoque cualitativo. La muestra está compuesta de 100 emisiones diarias del noticiero ATV Noticias en sus ediciones matinal y central, para ello se han tomado tres momentos claves del año: los meses enero, marzo y noviembre de 2020. El análisis se realiza con la técnica del análisis de contenido de las emisiones diarias de los informativos matinal y central del programa ATV Noticias y que abarcó el periodo de estudio señalado. Se eligió el mes de enero, por tratarse del periodo anterior a la pandemia por el COVID-19; el mes marzo, coincidió con el inicio de la pandemia y una mayor exposición televisiva de las y los periodistas, y el mes de noviembre, correspondió con la coyuntura de crisis política debido a la vacancia presidencial de Martin Vizcarra. Luego, del análisis de los datos, se han detectado ciertos estereotipos de género en las dos ediciones ATV Noticias, en concreto, se observan marcados estereotipos en la participación y cobertura de noticias entre conductoras y reporteras. Por un lado, las conductoras solo comentan temas locales, policiales y políticos, en este último han adquirido una reciente participación que está relacionada con la belleza de las presentadoras, herramienta fundamental para incrementar el rating en ciertos temas que podrían no ser tan atractivos para el público objetivo del noticiero. En cuanto a la apariencia física, se presta excesiva e inequitativa atención en este aspecto, evidenciando estereotipos de género bien definidos como conductoras de piel blanca, contextura delgada y cabello castaño o rubio, atributos indispensables para que se desempeñen en ese rol. Mientras que las reporteras, de piel trigueña, contextura robusta y cabello marrón o negro, siempre deben lucir presentables y atractivas frente a cámaras. Respecto a la imagen personal, refleja una norma social relacionada con la apariencia femenina en el ámbito periodístico, donde tanto las conductoras como las reporteras tienden a utilizar maquillaje, peinados, accesorios y uñas con manicure como parte de una producción estética diaria obligatoria para cumplir con su trabajo en televisión de manera exitosa, lo que revela una valoración de la mujer por su belleza física en lugar de por sus habilidades y capacidades cognitivas durante su performance periodístico. Estos hallazgos, evidencian que aún persisten estereotipos de género en la labor periodística femenina en el contexto televisivo, ya que el papel de las mujeres tiende a ser representado de manera decorativa y asociado con relaciones de dependencia, creando barreras para su desarrollo profesional y limitando su capacidad para desempeñarse en igualdad de condiciones con sus colegas masculinos.The purpose of this study is to analyze the gender stereotypes present in the journalistic practice of reporters and hosts of the morning and central editions of ATV Noticias in 2020. Gender stereotypes define the role of a person according to their gender, thus determining the expectations and objectives of men and women (Moya, 2003). It is a descriptive research with a qualitative approach. The sample is made up of 100 daily broadcasts of the ATV Noticias news program in its morning and central editions, for this three moments of the year have been taken: the months of January, March and November 2020. The analysis is carried out with the content analysis technique of the daily broadcasts of the morning and central news programs of the ATV Noticias program and which covered the indicated study period. The month of January was chosen to be the period before the COVID-19 pandemic; The month of March coincided with the beginning of the pandemic and greater television exposure of journalists, and the month of November corresponded with the situation of political crisis due to the presidential vacancy of Martín Vizcarra. Afterwards, from the analysis of the data, certain gender stereotypes have been detected in the two ATV Noticias editions, specifically, marked stereotypes are observed in the participation and coverage of news between anchors and reporters. On the one hand, the hosts only comment on local, police and political issues, in the latter they have acquired a recent participation that is related to the beauty of the presenters, a fundamental tool to increase the rating on certain topics that may not be so attractive to the viewer target audience of the newscast. Regarding physical appearance, excessive and unequal attention is paid to this aspect, evidencing well-defined gender stereotypes such as drivers with white skin, a thin build and brown or blonde hair, essential attributes for them to perform in that role. While female reporters, with dark skin, a robust build and brown or black hair, must always look presentable and attractive in front of cameras. Regarding personal image, it reflects a social norm related to feminine appearance in the journalistic field, where both hosts and reporters tend to use makeup, hairstyles, accessories and manicured nails as part of a daily aesthetic production mandatory to comply with her work on television successfully, which reveals an appreciation of women for their physical beauty rather than for their skills and cognitive abilities during their journalistic performance. These findings show that gender stereotypes still persist in female journalistic work in the television context, since the role of women tends to be represented in a decorative way and associated with relationships of dependency, creating barriers to their professional development and limiting their ability to perform on equal terms with their male colleagues.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaCollections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International