La inteligencia emocional y su relación con la satisfacción de los colaboradores en los supermercados de Lima Metropolitana, 2023
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Bartra Rivero, Karina RaquelIssue Date
2024-04-18Keywords
Inteligencia emocionalSatisfacción laboral
Clima laboral
Supermercados
Emotional intelligence
Job satisfaction
Work environment
Supermarkets
Metadata
Show full item recordDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673609Abstract
El presente estudio de investigación busca determinar la relación entre la inteligencia emocional y la satisfacción laboral de los colaboradores de supermercados en Lima Metropolitana 2023. Por ello, se empleó una metodología de diseño no experimental transversal bajo un enfoque cuantitativo y alcance correlacional para evaluar las variables inteligencia emocional y satisfacción laboral en el año 2023. La muestra se encuentra compuesta por 380 trabajadores de supermercados en Lima Metropolitana. Asimismo, se aplicó un cuestionario estructurado conformado por 12 preguntas asociadas a la inteligencia emocional y 8 preguntas asociadas a la satisfacción laboral, los cuales fueron analizados a través de la escala de Likert. Los resultados del análisis de la correlación entre las variables inteligencia emocional y satisfacción laboral indicaron que existe relación entre las variables, en la cuales el nivel de significancia es 0.001, cifra menor al nivel de significancia 0.05. De esta manera se confirmó la hipótesis alterna y se rechazó la hipótesis nula. Adicionalmente, el coeficiente de correlación es positivo con una cifra de 0.234. En síntesis, el presente trabajo de investigación concluye que la inteligencia emocional se encuentra relacionada con la satisfacción laboral de los colaboradores de supermercados en Lima Metropolitana, 2023.This research study seeks to determine the relationship between emotional intelligence and job satisfaction of supermarket employees in Lima Metropolitana 2023. Therefore, a non-experimental cross-sectional design methodology was used under a quantitative approach and correlational scope to evaluate the variables emotional intelligence and job satisfaction in the year 2023. The sample is composed of 380 supermarket workers in Metropolitan Lima. A structured questionnaire was applied, consisting of 12 questions associated with emotional intelligence and 8 questions associated with job satisfaction, which were analyzed using a Likert scale. The results of the analysis of the correlation between the variables emotional intelligence and job satisfaction indicated that there is a relationship between the variables, in which the significance level is 0.001, a figure lower than the significance level 0.05. Thus, the alternative hypothesis was confirmed and the null hypothesis was rejected. Additionally, the correlation coefficient is positive with a figure of 0.234. In summary, this research concludes that emotional intelligence is related to the job satisfaction of supermarket employees in Metropolitan Lima, 2023.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673609
Scopus Count
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International