Influencia de los estilos de liderazgo en la intención de rotación de personal de atención al cliente en los supermercados de Lima Oeste, 2023
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-04-15Keywords
Intención de rotaciónestilos de liderazgo
supermercados
Turnover intention
leadership styles
supermarket
Metadata
Show full item recordDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673603Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/12049Abstract
El presente trabajo de investigación tiene como propósito determinar la influencia de los estilos de liderazgo en la intención de rotación de personal de atención al cliente en los supermercados de Lima Oeste, 2023. Se ha elegido este sector debido a la disminución evidente de personal en los supermercados, la cual está relacionada con el tipo de liderazgo ejercido por los supervisores. Para resolver dicho propósito, se efectuó una investigación de naturaleza cuantitativa y causal, en la cual se administraron cuestionarios a una muestra de 384 empleados del sector supermercados. Asimismo, se adaptaron formularios del Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) y la Escala de intención de rotación laboral de Jacobs y Roodt para evaluar las hipótesis planteadas en este estudio. Los resultados obtenidos revelaron que los diferentes estilos de liderazgo tienen una influencia relevante en la intención de rotación del personal. Los descubrimientos de esta investigación son importantes tanto para la comunidad académica como para las empresas del sector de supermercados. Proporcionan datos relevantes que podrían ayudar a los gerentes de supermercados a implementar el estilo de liderazgo más adecuado para reducir la rotación constante de personal.The purpose of this research is to determine the influence of leadership styles on the turnover intention of customer service personnel in supermarkets in Lima West, 2023. This sector was chosen due to the evident decrease in personnel in supermarkets, which is related to the type of leadership exercised by supervisors. To this end, a quantitative and causal research was conducted, in which questionnaires were administered to a sample of 384 employees in the supermarket sector. Additionally, forms from the Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ) and Jacobs and Roodt's Labor Turnover Intention Scale were adapted to evaluate the hypotheses proposed in this study. The results obtained revealed that different leadership styles have a significant influence on personnel turnover intention. The findings of this research are important for both the academic community and companies in the supermarket sector. They provide relevant data that could help supermarket managers implement the most appropriate leadership style to reduce constant personnel turnover.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaEmbedded videos
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673603
Scopus Count
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International