Percepciones de la audiencia puneña sobre el cine de terror peruano. Caso “El misterio del Kharisiri”
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Sullca Cantu, Karla RosalyIssue Date
2024-02-21Keywords
FolcloreDiversidad cultural
Cine de terror
Percepción de la audiencia
Folklore
Cultural diversity
Horror cinema
Audience perception
Metadata
Show full item recordOther Titles
The representation of folklore in Peruvian horror cinemaDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673393Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/11369Abstract
Si bien el cine de terror suele recurrir a fórmulas internacionalmente exitosas, también puede constituirse como un vehículo para difundir las particularidades locales. En un país multicultural en el que las racionalidades y narrativas mitológicas se ensamblan, el propósito del estudio consiste en analizar las representaciones folclóricas en el cine de terror, específicamente, desde la mirada de la audiencia. Para ello, se toma como caso de estudio a El misterio de Kharisiri, un largometraje grabado en el departamento de Puno en Perú, que narra las vivencias de un mito propio del lugar. Como procedimiento metodológico, se recurre a la entrevista en profundidad. Así, se analizan las diversas percepciones de la audiencia de la región de Puno - lugar en el que se ambienta la película- sobre dos dimensiones del folklore: los mitos y leyendas, y las expresiones de diversidad cultural. A través de dieciséis entrevistas a jóvenes puneños, se evidencia de qué forma observan, se identifican o cuestionan los imaginarios folclóricos construidos en torno a este reconocido producto del cine regional. El resultado central de esta investigación es que la audiencia consultadas encuentra en la película El misterio de Kharisiri no solo la recreación cinematográfica de un mito, sino a una representación de situaciones cotidianas que, al comprenderse desde las interpretaciones culturales locales, son asumidas como hechos verídicos. Esto refuerza no solo el efecto del cine de terror, sino la legitimación de los sistemas de creencias de la zona y, por tanto, de su diversidad cultural. Por tanto, este estudio contribuye al ámbito audiovisual, pues permite aportar a los debates sobre la representación de lo diverso en pantalla y sobre los límites complejos entre ficción y realidad.Although horror films usually resort to internationally successful formulas, they can also be a vehicle for disseminating local particularities. In a multicultural country in which rationalities and mythological narratives are assembled, the purpose of the study is to analyze folklore representations in horror films, specifically, from the perspective of the audience. To do this, The Mystery of Kharisiri is taken as a case study, a feature film recorded in the department of Puno in Peru, which narrates the experiences of a myth typical of the place. As a methodological procedure, in-depth interviews are used. Thus, the diverse perceptions of the audience in the Puno region - the place where the film is set - are analyzed regarding two dimensions of folklore: myths and legends, and expressions of cultural diversity. Through sixteen interviews with young people from Puno, it is evident how they observe, identify with or question the folkloric imaginaries built around this recognized product of regional cinema. The central result of this research is that the audience consulted finds in the film The Mystery of Kharisiri not only the cinematographic recreation of a myth, but also a representation of everyday situations that, when understood from local cultural interpretations, are assumed as true facts. This reinforces not only the effect of horror films, but also the legitimization of the area's belief systems and, therefore, its cultural diversity. Therefore, this study contributes to the audiovisual field, as it allows us to contribute to debates about the representation of diversity on screen and about the complex boundaries between fiction and reality.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673393
Scopus Count
Collections