Perspectivas del uso de los recursos digitales para un acercamiento al desarrollo de la lectoescritura en la educación infantil
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Issue Date
2024-02-07Keywords
LectoescrituraLectura
Escritura
Enseñanza infantil
Recursos digitales
Aprendizaje
Tecnología
Literacy
Reading
Writing
Early childhood education
Digital resources
Learning
Technology
Metadata
Show full item recordAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/10602Abstract
La presente investigación, tiene como propósito analizar las diferentes perspectivas de un grupo de docentes respecto al uso de los recursos digitales para una aproximación a la lectoescritura en la educación infantil para generar aportes que permitan reconocer el uso de la tecnología, en las mejoras de las prácticas docentes en dicho nivel. La investigación tiene un paradigma interpretativo con enfoque cualitativo, se hizo uso de un diseño metodológico de la aproximación fenomenológica y aspectos de la teoría fundamentada, bajo la técnica de grupo focal en la cual los participantes fueron docentes pertenecientes al nivel de educación infantil de instituciones públicas y privadas, además de especialistas de lenguaje del nivel. Los resultados indican que, las herramientas digitales son útiles para complementar el proceso de aprendizaje, pues ofrecen muchas herramientas motivadoras, como son por ejemplo las plataformas digitales Worldwall, Árbol ABC, Epic Books, entre otras; las cuales fortalecen el acercamiento del proceso de aprendizaje de la lectoescritura en los estudiantes de educación infantil.The research “Perspectives on the use of digital resources for an understanding of the development of literacy in early childhood education” aims to analyze the different perspectives of a group of teachers regarding the use of digital resources for an approach to literacy in early childhood education, to generate contributions that recognize the use of technology in improving teaching practices at this level. The research adopts an interpretative paradigm with a qualitative approach, using a methodological design based on phenomenology and aspects of grounded theory, employing the focus group technique with participants including teachers from public and private institutions in early childhood education, as well as language specialists at this level. The results indicate that digital tools are useful for complementing the learning process, as they provide many motivating resources, such as digital platforms like Wordwall, ABC Tree, Epic Books, among others, which enhance the approach to literacy learning in early childhood students.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
Collections