Adicción a redes sociales y autoestima en estudiantes de universidades privadas de Lima Metropolitana
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Copez Lonzoy, Anthony John ErikIssue Date
2024-02-27Keywords
Adicción a redes socialesAutoestima
Universitarios
Uso excesivo
Frecuencia de uso
Social media addiction
Self-esteem
University students
Excessive use
Frequency of use
Metadata
Show full item recordOther Titles
Addiction to social media and self-esteem in students from private universities in Metropolitan LimaDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673339Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/11087Abstract
Antecedente: El uso problemático de las redes sociales puede generar problemas a nivel relacional, en especial en la dinámica familiar, autopercepción y factores relacionados al autoestima en grupos específicos como los adultos jóvenes. Objetivo: La presente investigación tuvo como objetivo principal determinar la relación entre las redes sociales y la autoestima en estudiantes de universidades privadas de Lima Metropolitana. Método: El tipo de estudio fue transversal descriptivo - correlacional. La muestra estuvo conformada por 296 estudiantes universitarios, el 65.2 % fueron mujeres y el 34.8 % hombres, con edades entre 18 y 29 años (M = 21.53; DE= 3.340). Los instrumentos que se aplicaron fueron el Cuestionario de Adicción a las Redes Sociales y el Inventario de Autoestima de Stanley Coopersmith, el cual fue adaptado en el Perú por Lachira (2013) Resultados: Se evidenció la existencia de correlaciones entre las dimensiones de adicción a redes sociales y los componentes de autoestima. Además, se identificaron diferencias moderadas y grandes según patrón de conexión y según género en la mayoría de las dimensiones. Conclusiones: Los hallazgos responden a una relación principalmente inversa entre autoestima y adicción a redes sociales. Las diferencias fueron principalmente en adicción a redes sociales en estudiantes universitarios; donde las personas que tienen mayor puntaje en las dimensiones del ARS, suelen estar conectadas por más de seis horas al día. Las mujeres presentan mayor puntaje en las dimensiones de adicción y los varones en las de autoestima.Background: The problematic use of social networks can generate problems at a relational level, especially in family dynamics, self-perception and factors related to self-esteem in specific groups such as young adults. Aims: The main objective of this research was to determine the relationship between social networks and self-esteem in students from private universities in Metropolitan Lima. Method: The type of study was cross-sectional descriptive-correlational. The sample was made up of 296 university students, 65.2% were women and 34.8% men, aged between 18 and 29 years (M = 21.53; SD = 3.340). The instruments that were applied were the Social Media Addiction Questionnaire and the Stanley Coopersmith Self-Esteem Inventory, which was adapted in Peru by Lachira (2013). Results: the existence of correlations between the dimensions of addiction to social networks was evidenced. and the components of self-esteem. In addition, moderate and large differences were identified according to connection pattern and according to gender in most dimensions. Conclusions: The findings respond to a mainly inverse relationship between self-esteem and addiction to social networks. The differences were mainly in addiction to social networks in university students; where the people who score higher on the ARS dimensions are usually connected for more than six hours a day. Women score higher on the addiction dimensions and men on the self-esteem dimensions.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673339
Scopus Count
Collections