Gestión estratégica de costos y su impacto en la rentabilidad de las empresas productoras de desinfectantes en Lima Metropolitana, año 2022
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Esquicha Flores, Luis EnriqueIssue Date
2024-03-05Keywords
Gestión estratégica de costosRentabilidad
Cadena de valor
Posicionamiento estratégico
Canales de costos
Strategic cost management
Profitability
Value chain
Strategic positioning
Cost channels
Metadata
Show full item recordAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/11259Abstract
El presente trabajo de investigación tiene como objetivo determinar el impacto de la gestión estratégica de costos en la rentabilidad de las empresas productoras de desinfectantes de Lima Metropolitana, año 2022. Así mismo, esta investigación surge ante la revisión de estudios previos que precisan que las estrategias de gestión de costos son una prioridad para obtener resultados en la rentabilidad, pese a ello aún existen carencias que enfrentan las empresas en este sector para llevar a cabo una adecuada gestión de costos. En tal sentido, se llevó a cabo la definición y el análisis de la gestión estratégica de costos y sus componentes; siendo estos, la cadena de valor, el posicionamiento estratégico y los causales de costos y su impacto en la rentabilidad. Además, se desarrolló la problemática, los objetivos e hipótesis generales y específicas. Cabe resaltar, que para el desarrollo de esta investigación fue necesario elaborar instrumentos de investigación de enfoque cualitativo como cuantitativo, es decir el presente trabajo de investigación tiene como metodología de investigación mixta de alcance explicativo correlacional y de diseño no experimental de corte transversal. Finalmente, con el análisis de los datos obtenidos, se permite conocer la relación entre la variable dependiente e independiente, para luego concluir mencionando los resultados en recomendaciones y conclusiones de los instrumentos utilizados.The objective of this research work is to determine the impact of strategic cost management on the profitability of disinfectant producing companies in Metropolitan Lima, year 2022. This research arises from the review of previous studies that specify that cost management strategies Costs are a priority to obtain results in profitability, despite this there are still shortcomings that companies in this sector face for the use and implementation of adequate cost management. In this sense, the definition and analysis of strategic cost management and its components was carried out; these being the value chain, strategic positioning and cost drivers and their impact on profitability. In addition, the problem, objectives and general and specific hypotheses were developed. It should be noted that for the study of this research it is necessary to develop research instruments with a qualitative as well as quantitative approach, that is, the present research work has a mixed research methodology of explanatory correlational type and non-experimental cross-sectional design. Finally, with the analysis of the data obtained, it allows us to know the relationship that exists between both variables and their impact, and then present the conclusions and recommendations of the instruments used.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalinfo:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spaEmbedded videos
Collections
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International