Centro de Educación Básica Especial con enfoque In Between en San Juan de Lurigancho
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Arias Fernandez, Lorenzo AntonioIssue Date
2023-11-24Keywords
Educación especialIn between
Espacios intermedios
Umbrales
Colegio
Discapacidad
Comunidad
Special education
In-between approach
In-between spaces
Threshold
School
Disabilities
Community
Metadata
Show full item recordOther Titles
In Between-Focused Special Needs School in San Juan de LuriganchoDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673269Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/9484Abstract
La presente tesis trata sobre la arquitectura pedagógica para niños con discapacidad, proponiendo el diseño de un Centro de Educación Básica Especial para obtener el título de arquitecto. El proyecto busca ser un lugar que apoye el desarrollo de los niños desde la arquitectura, convirtiéndose en un lugar agradable para ellos y que les permita relacionarse con la comunidad y el entorno. Para esto, se propone darle un enfoque in between al colegio, aprovechando al máximo este énfasis para fundamentar el diseño teórico de un colegio que cumpla con los objetivos planteados. Francesco Tonucci dice que la escuela debe ser abierta, con áreas verdes para actividades al exterior, para así permitir a los niños sentirse libres. Este proyecto busca crear un colegio donde los niños puedan desarrollarse plenamente, a su vez que ofrece un entorno inclusivo y adaptado a sus necesidades. Para el diseño del proyecto, la investigación abarca el estudio de referentes de tipología y énfasis a nivel internacional, con el fin de conocer las tendencias del diseño arquitectónico para este tipo de colegio. Además, se conocen las características de los niños con discapacidad, con la finalidad de diseñar un lugar adecuado para sus necesidades y actividades dentro del colegio. Sabiendo las actividades a realizar y habiendo estudiado las referencias, se elabora el programa arquitectónico, listando los ambientes que formarán parte del centro educativo, teniendo en cuenta sus características cualitativas y cuantitativas. Como conclusión de la investigación y del proceso de diseño, se presenta el Centro de Educación Básica Especial, el cual tiene como objetivo lograr una nueva imagen para la arquitectura escolar en el Perú, usando los materiales característicos de la zona, como madera y ladrillo, para reinterpretar la imagen doméstica, deconstruyendo la imagen tradicional de los colegios y creando una nueva institucionalidad.The present study consists of pedagogical architecture for children with disabilities and proposes a design of a Special Needs School to obtain the Bachelor of Architecture degree. This project aims to be a place that supports the children’s development, becoming a pleasant place for them that allows them to interact with their community and their environment. To achieve this, an in-between approach is proposed, taking advantage of this concept to base the theoretical design of a school that meets the suggested objectives. Francesco Tonucci claims that the school should be open and have green areas for outdoor activities, which will allow the children to feel free. This project aims to create a school where children can fully develop, while offering an inclusive environment that is adapted to their needs. For the design of the project, this research covers the study of international typology and emphasis references, which will help get to know the architectural design trends for this kind of school. Moreover, it will help know the children with disabilities’ characteristics, in order to design an adequate place for their needs and activities at the school. Once these activities are known and once the references are analyzed, the architectonic program is made, listing the areas that will be in the Special Needs School, keeping in consideration their qualitative and quantitative characteristics. The conclusion of this research and design process is presented as the Special Needs School. The School’s objective is to achieve a new image for school architecture in Peru while using characteristic materials of the area, such as wood and brick, in order to reinterpret the domestic image and thus deconstructing schools’ traditional image and creating a new institutionality.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673269
Scopus Count
Collections