Análisis del discurso periodístico en la segunda vuelta presidencial 2021: Revisión de portadas de Perú21
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Aguayo Quintos, Leonardo DanteAdvisors
Palomino Flores, PaolaGallardo Echenique, Eliana
Issue Date
2024-02-08Keywords
Agenda framingNoticia
Fotografía periodística
Discurso periodístico
Propaganda
Agenda framing
News
Journalistic photography
Journalistic discourse
Propaganda
Metadata
Show full item recordOther Titles
Analysis of the journalistic discourse in the 2021 presidential runoff: A review of front pages of Perú21DOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673214Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/10883Abstract
El estudio detallado de las portadas del diario Perú21 se enfoca en analizar la intencionalidad y el procedimiento detrás de la elección y disposición de las imágenes en su versión digital. Mediante un enfoque cualitativo, se examinaron 17 portadas seleccionadas, desvelando un marcado sesgo en la representación de Pedro Castillo, con una inclinación a omitir contenido que pudiera perjudicar a Keiko Fujimori. Frecuentemente, se evidenció que las imágenes escogidas no capturaban el aspecto más relevante de las noticias. Este análisis resalta cómo el encuadre de agenda, que determina el enfoque temático de la cobertura informativa, es empleado con eficacia por los medios impresos para influir en la opinión pública. Finalmente, se constató, que las portadas fueron diseñadas ajustando el contenido para con una intención desfavorable para el candidato presidencial Pedro Castillo.The present study analyzes the construction of the front pages of Diario Perú21 based on the intentionality and process that this entails through the photos or photo-compositions of the digital media. The study proposes a qualitative methodology of a sample of 17 newspaper covers. According to the results, most of the images were used against the candidate Pedro Castillo, no news unfavorable to Keiko Fujimori was published, and the images do not represent the most important object of the front pages. Finally, the Framing Agenda represents a powerful tool of the media and the front pages of the written press expose it directly and effectively. Finally, it was evident that the journalistic covers were constructed adjusting the content with an unfavorable intention for the presidential candidate Pedro Castillo.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673214
Scopus Count
Collections