Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Andrade Pinelo, Antonio MiguelIssue Date
2023-12-10Keywords
InternacionalizaciónPerú
Pymes
Modelo de respuesta fraccionaria
Papke-Wooldridge
Internationalization
Peru
SMEs
Fractional response model
Papke-wooldridge
Metadata
Show full item recordOther Titles
Determinants of the Internationalization of Peruvian SMEsDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/673207Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/10042Abstract
En países en proceso de desarrollo, como el Perú, las Pymes constituyen un estrato indispensable en la estructura productiva del país; y constituyen la principal fuerza impulsora de la economía gracias a su aporte al producto y empleo. A pesar de su importancia; hasta el momento, estas compañías presentan una baja participación en las cifras de exportación. En un entorno económico cada vez más globalizado e interrelacionado, la internacionalización emerge como una necesidad estratégica vital para asegurar la supervivencia, sobre todo en pequeñas y medianas empresas. El objetivo de este estudio se centra en determinar los principales factores explicativos del compromiso internacional de las Pymes peruanas. De este modo, el análisis empírico está basado en un Modelo de Respuesta Fraccionaria con data recolectada de la encuesta Enterprise Survey (2017), la cual abarca una muestra de 589 Pymes. Los resultados del estudio revelan que el tamaño de la firma, la certificación de calidad y el sector económico son determinantes a la hora de decidir cuánto exportar. Mientras que, la experiencia empresarial resulta tener un efecto contrario al esperado; esta afirmación se respalda desde un enfoque teórico, ya que las Pymes integradas en el grupo exportador muestran una mayor afinidad con la lógica explicativa de la teoría Born Global que con la teoría convencional.In developing countries, such as Peru, SMEs constitute an indispensable stratum in the country's productive structure; and they are the main driving force of the economy due to their contribution to GDP and employment. Despite their importance, so far these companies have a low share in export figures. In a more globalized and interrelated economic environment, internationalization becomes a strategic necessity for survival, especially for small and medium-sized companies The objective of this paper focuses on determining the main explanatory factors of international engagement of Peruvian SMEs. Thus, the empirical analysis is based on a Fractional Response Model with data collected from the Enterprise Survey (2017), which covers a sample of 589 SMEs. The results of the study reveal that firm size, quality certification and economic sector are determinants in deciding how much to export. While, business experience turns out to have the opposite effect to that expected; this is supported by the theory, since the SMEs integrated in the exporting group show a greater affinity with the explanatory logic of the Born Global theory than the conventional theory.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/673207
Scopus Count
Collections