La correlación entre la empatía y asertividad con los resultados de los estudiantes en los cursos del área de ciencias dictados para la Facultad de Negocios en una universidad privada de Lima
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Sotelo Raffo, Juan Luis FernandoIssue Date
2024-01-03Keywords
AsertividadEmpatía
rendimiento académico
Habilidades socioemocionales
Assertiveness
Empathy
Academic performance
Social-emotional skills
teacher
Student
Higher education
Metadata
Show full item recordAbstract
El propósito de la investigación fue determinar si existe relación entre la asertividad del docente y el rendimiento académico de sus estudiantes, y también determinar si existe relación entre la empatía del docente y el rendimiento académico. El estudio toma en cuenta a la población censal de docentes que dictan los cursos de ciencias en los dos primeros ciclos en la facultad de negocios de una universidad privada de Lima. Se realizó un estudio cuantitativo y correlacional, de tipo transversal. Para determinar el nivel de empatía y asertividad de los docentes se utilizó el inventario Bar-On (ICE). Asimismo, la data del rendimiento académico de los 2700 estudiantes se obtuvo al término del ciclo académico 2022-2. El análisis de correlación de Pearson demuestra que no hay una relación estadísticamente significativa entre asertividad docente y rendimiento académico, r(19)=0.297, p=0.191. De modo similar, demuestra que no hay una relación estadísticamente significativa entre empatía docente y rendimiento académico r(19)=0.021, p=0.927. A partir de los resultados encontrados se puede concluir que, si bien los resultados señalan que no existe una relación significativa entre la asertividad y empatía docente y el rendimiento académico, las investigaciones previas evidencian que existe una relación entre las habilidades socioemocionales del docente y el proceso enseñanza-aprendizaje, lo que incide a su vez en el rendimiento académico del estudiante. Por ello, se recomienda investigar qué habilidades socioemocionales del docente repercuten en mayor medida para formar estudiantes exitosos.The purpose of this research was to determine if there is a relationship between teachers' assertiveness and their students' academic performance, also, between teachers' empathy and academic performance. The study takes into account the census population of teachers who teach science courses in the first two terms in the business school of a private university in Lima. A quantitative and correlational cross-sectional study was carried out. The Bar-On inventory (ICE) was used to determine the level of empathy and assertiveness of the teachers. Likewise, data on the academic performance of the 2700 students were obtained at the end of the 2022-2 academic year. Pearson's correlation analysis shows that there is no statistically significant relationship between teacher assertiveness and academic performance, r(19)=0.297, p=0.191. Similarly, it shows that there is no statistically significant relationship between teacher empathy and academic performance r(19)=0.021, p=0.927. From the results found, it can be concluded that, although the results indicate that there is no significant relationship between teacher assertiveness and empathy and academic performance, previous research shows that there is a relationship between the teacher's socioemotional skills and the teaching-learning process, which in turn affects the student's academic performance. Therefore, it is recommended to investigate which socioemotional skills of the teacher have the greatest impact on the formation of successful students.
Type
info:eu-repo/semantics/masterThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections