• English
    • español
  • English 
    • English
    • español
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Tesis
  • Trabajo de suficiencia profesional
  • Pregrado
  • Facultad de Educación
  • Educación y Gestión del Aprendizaje
  • View Item
  •   Home
  • Tesis
  • Trabajo de suficiencia profesional
  • Pregrado
  • Facultad de Educación
  • Educación y Gestión del Aprendizaje
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of UPCCommunitiesTitleAuthorsAdvisorIssue DateSubmit DateSubjectsThis CollectionTitleAuthorsAdvisorIssue DateSubmit DateSubjectsProfilesView

My Account

LoginRegister

Quick Guides

AcercaPolíticasPlantillas de tesis y trabajos de investigaciónFormato de publicación de tesis y trabajos de investigaciónFormato de publicación de otros documentosLista de verificación

Statistics

Display statistics

El poder de las emociones: desarrollo de conciencia emocional y habilidades socioemocionales en niños del aula de 3 a 4 años de la Institución Educativa Monteflor

  • CSV
  • RefMan
  • EndNote
  • BibTex
  • RefWorks
Thumbnail
Name:
Chaparro_RS.pdf
Size:
770.5Kb
Format:
PDF
DownloadPDF Variant
Thumbnail
Name:
Chaparro_RS.docx
Size:
451.4Kb
Format:
Microsoft Word 2007
Download
Thumbnail
Name:
Chaparro_RS_Autorización.pdf
Size:
374.5Kb
Format:
PDF
Download
Thumbnail
Name:
Chaparro_RS_Reporte.pdf
Size:
7.231Mb
Format:
PDF
Download
Thumbnail
Name:
Chaparro_RS_ActaSimilitud.pdf
Size:
119.9Kb
Format:
PDF
Download
View more filesView fewer files
Average rating
 
   votes
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item. When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
 
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Authors
Chaparro Rey, Sol
Aliaga Ruiz, Alexandra Pamela
Advisors
Meza Peralta, Maria Alejandra cc
Issue Date
2024-01-30
Keywords
Emociones primarias
Conciencia emocional
Habilidades socioemocionales
Proyecto de innovación educativa
Primary emotions
Emotional awareness
Socio-emotional skills
Educational innovation project

Metadata
Show full item record
Other Titles
The power of emotions: development of emotional awareness and socio-emotional skills in children from the 3 to 4 year old classroom at the Monteflor Educational Institution
Publisher
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC)
URI
http://hdl.handle.net/10757/672203
Abstract
El presente trabajo hace mención a un proyecto de innovación donde se muestra el desarrollo de la conciencia emocional y las habilidades socioemocionales en niños y niñas de 3 a 4 años de edad, a partir de una problemática que se observó en un grupo pequeño de la Institución Educativa Monteflor. Mediante la aplicación de instrumentos de exploración, se evidenció que los niños del aula de 3 a 4 años de edad presentan un bajo rendimiento en el desarrollo de sus habilidades como en la expresión de emociones primarias (alegría, tristeza, enojo, miedo y sorpresa). Esto se debe a varios aspectos que se lograron encontrar: la aplicación repetitiva de estrategias por parte de la docente como el emociómetro, bits de emociones, lectura del cuento ‘El monstruo de colores’, entre otros. Otro punto es, los niños demuestran bajo entusiasmo, poco motivados al realizar las actividades en ciertos momentos de la jornada escolar. Así mismo, los niños mencionan estar desmotivados en el aula usando expresiones como “quisiera ya estar en casa”, “quiero estar con mamá o papá”, entre otras expresiones. Además, se sienten poco estimados por las maestras o por sus propios pares, generando sentimientos de molestia o tristeza ya que no les agrada las llamadas de atención ante una conducta realizada. A partir de lo mencionado en el párrafo anterior, dentro del proyecto se han planificado cuatro hitos que presentan logros de aprendizajes. El logro del hito 4 está enfocado en que el niño aplique las tres estrategias emocionales: collage, dos actividades lúdicas de expresión corporal y gestual, y un juego lúdico para reconocer y expresar de manera oportuna sus emociones primarias en la jornada escolar. El logro del hito 1 es: Al finalizar el hito 1 el estudiante identifica las emociones primarias (alegría, tristeza, enojo, miedo y sorpresa) asociando cada emoción a diversas texturas y colores expresados en un collage. En el hito 2 se tiene el siguiente logro: Al finalizar el hito 2 el estudiante reproduce e imita las cinco emociones primarias a través de dos actividades lúdicas de expresión corporal y gestual. Por último, en el hito 3 se encuentra el logro: Al finalizar el hito 3 el estudiante conoce las emociones primarias de manera oportuna y las reconoce a través de un juego lúdico. Cada hito comprende dos semanas de implementación, dando un total de ocho semanas de duración del proyecto de innovación educativa. Finalmente, lo que esperamos con los resultados del presente proyecto es que los niños reconozcan y expresen con asertividad sus emociones primarias como alegría, tristeza, enojo, miedo y sorpresa participando en actividades lúdicas significativas que les permita utilizar estrategias emocionales idóneas de acuerdo a su elección con el fin de afianzar su seguridad y confianza y mejorar la interacción con los demás.
This work mentions an innovation project that shows the development of emotional awareness and socio-emotional skills in boys and girls aged 3 to 4 years, based on a problem that was observed in a small group of the Monteflor Educational Institution.Through the application of exploration instruments, it was analyzed that in the 3 to 4 year old classroom there is little recognition and expression of primary emotions (joy, sadness, anger, fear and surprise). This is due to several points that were found: the repetitive application of strategies such as the emotionmeter, emotion bits, reading the story 'The Color Monster', among others. Another point is that they show little enthusiasm, discouraged, and little motivated when carrying out activities at certain times of their school day. They mention that they feel reluctant, they would like to be home, they want to be with their mother or father, among other expressions. In addition, they feel little loved by others, whether by teachers or their own peers. This makes them feel annoyed or sad, because they do not like calls for attention when they are breaking rules or doing something incorrect, such as interrupting when someone is speaking, distracting their classmates when they are doing an activity, etc. Based on what was mentioned in the previous paragraph, we have proposed four milestones within the project along with their learning achievements. At the final milestone, the following achievement is found: At the end of the final milestone, the child applies three emotional strategies: a collage, two playful activities of body and gestural expression, and a playful game to recognize and express in a timely manner their primary emotions in their school day. While in milestone 1, their achievement is: At the end of milestone 1 the student identifies the primary emotions (joy, sadness, anger, fear and surprise) associating each emotion with textures and colors that they express through a collage. In milestone 2, the following achievement is achieved: At the end of milestone 2, the student reproduces and imitates the five primary emotions through two playful activities of body and gestural expression. Finally, in milestone 3 is the achievement: At the end of milestone 3, the student knows the primary emotions in a timely manner and recognizes them through a playful game. Within each milestone it includes two weeks of implementation, giving a total of eight weeks of duration of the educational innovation project. Finally, what we hope in the results of this project is that children will be able to recognize and assertively express their primary emotions such as happiness, sadness, anger, fear and surprise, by working on the topic of emotions in a playful way where the emotional strategies that applied in the classroom are different at all times to efficiently, with the final purpose to bring them security and interaction with the others.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
Rights
info:eu-repo/semantics/openAccess
Language
spa
Collections
Educación y Gestión del Aprendizaje

entitlement

 

DSpace software (copyright © 2002 - 2025)  DuraSpace
Quick Guide | Contact Us
Alicia
La Referencia
Open Repository is a service operated by 
Atmire NV
 

Export search results

The export option will allow you to export the current search results of the entered query to a file. Different formats are available for download. To export the items, click on the button corresponding with the preferred download format.

By default, clicking on the export buttons will result in a download of the allowed maximum amount of items.

To select a subset of the search results, click "Selective Export" button and make a selection of the items you want to export. The amount of items that can be exported at once is similarly restricted as the full export.

After making a selection, click one of the export format buttons. The amount of items that will be exported is indicated in the bubble next to export format.