Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Peralta Salazar, Kevin AlexisIssue Date
2023-05-25Keywords
ArquitecturaCultura
Educación
Bibliotecas
Aprendizaje
Espacios compartidos
Architecture
Culture
Education
Libraries
Learning
Shared spaces
Metadata
Show full item recordOther Titles
Comas Public LibraryAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/8399Abstract
Los hábitos de lectura en el país indican que el 15.5% de peruanos lee de forma cotidiana y el 80% no acude a bibliotecas (Instituto de Opinión Publica de la Pontifica Universidad Católica del Perú [IOP-PUCP], 2015). Esto se deben a que no se promueve adecuadamente el gusto por el libro y la experiencia de la lectura a nivel local-distrital, puesto que existe escaza infraestructura cultural atractiva que posea personal profesional capacitado y una cantidad adecuada de material actualizado (Colegio de Bibliotecólogos del Perú, 2015). De los 43 distritos que conforman Lima Metropolitana, Comas es el distrito con mayor actividad cultural reconocido como “Capital cultural de Lima Norte”, mientras que los otros 5 distritos que no administran bibliotecas (Breña, El Agustino, Punta Negra, San Bartolo San Juan de Miraflores) poseen una menor actividad cultural (Ministerio de Cultura, 2017) Se ha observado que las formas de aprender o realizar actividades educativas se dan muchas veces no en salones o aulas de lectura como se cree, sino más bien en nuevos espacios no tradicionales donde la socialización es mayor (Australian Learning and Teaching Council, 2009). Teniendo en cuenta que lo que se busca con el proyecto es el desarrollo interpersonal del usuario, la noción de un espacio educador es de gran importancia. Para ello, Nair y Fielding (2005) mencionan la necesidad de una nueva configuración fuera de la convencional del espacio pedagógico, reforzando la idea de un espacio compartido que permita un aprendizaje más activo. El presente trabajo pretende investigar como los criterios de diseño de espacios compartidos lograrían configurar un entorno que fomente la lectura, el aprendizaje y el desarrollo interpersonal de los usuarios en una Biblioteca Pública en Comas; y definir a través de qué elementos arquitectónicos y estrategias de diseño se puede generar espacios que generen interacción y colaboración de miembros de un entorno directo.Reading habits in the country indicate that 15.5% of Peruvians read on a daily basis and 80% do not go to libraries (Instituto de Opinión Publica de la Pontifica Universidad Católica del Perú [IOP-PUCP], 2015). This is because the taste for the book and the experience of reading at the local-district level is not properly promoted, since there is scarce attractive cultural infrastructure that has trained professional staff and an adequate amount of updated material (College of Library Librarians Peru, 2015). Of the 43 districts that make up Metropolitan Lima, Comas is the district with the greatest cultural activity recognized as the "Cultural Capital of North Lima", while the other 5 districts that do not manage libraries (Breña, El Agustino, Punta Negra, San Bartolo San Juan Miraflores) have less cultural activity (Ministry of Culture, 2017) It has been observed that the ways of learning or carrying out educational activities are often given not in classrooms or reading rooms as it is believed, but rather in new non-traditional spaces where socialization is greater (Australian Learning and Teaching Council, 2009). Considering that what is sought with the project is the interpersonal development of the user, the notion of an educational space is of great importance. For this, Nair and Fielding (2005) mention the need for a new configuration outside the conventional pedagogical space, reinforcing the idea of a shared space that allows more active learning. The present work intends to investigate how the criteria of design of shared spaces would be able to configure an environment that encourages the reading, learning and interpersonal development of users in a Public Library in Comas; and define through which architectural elements and design strategies spaces can be generated that generate interaction and collaboration of members of a direct environment.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
Collections