Miradas comunicacionales de la polarización política en entornos digitales, una revisión bibliográfica
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Antezana Corrieri, Miguel EduardoIssue Date
2023-08-22Keywords
Polarización políticaComunicación política
Comunicación electoral
comunicación digital
Redes sociales
Political polarization
political communication
Electoral communication
Digital communication
Social networks
Metadata
Show full item recordOther Titles
Communication views of political polarization in digital environments, a bibliographical reviewDOI
http://doi.org/10.19083/tesis/671503Additional Links
https://audio.com/raupc/audio/7196Abstract
La polarización social, entendida como un fenómeno de división en las sociedades en torno a posiciones extremas de diversa índole, se ha ido profundizando en el ámbito político desde hace algunas décadas y es utilizada como estrategia en las campañas electorales con el fin de generar fraccionamientos que beneficien a una postura ideológica o a un candidato en particular. La polarización política en el siglo XXI ha encontrado en las redes sociales las mejores herramientas de difusión de sus planteamientos. Ya sea por las características propias de las redes sociales, por sus usos, por el público que las utiliza o por sus contenidos, el entorno digital se ha configurado como un nuevo espacio para la polarización política. El objetivo de este trabajo es recopilar diversas miradas conceptuales y comunicacionales en torno a la polarización política en entornos digitales y explorar cuáles son sus principales características y efectos. Al ser un estudio de carácter descriptivo-exploratorio, la metodología utilizada es la revisión sistemática de una muestra por conveniencia de artículos científicos en bases de datos de revistas académicas dentro del período 2017-2022, en los idiomas español e inglés.Social polarization, understood as a phenomenon of division in societies around extreme positions of various kinds, has been deepening in the political sphere for some decades and is used as a strategy in electoral campaigns in order to generate divisions that benefit an ideological position or a particular candidate. Political polarization in the 21st century has found the best tools for disseminating its proposals in social networks. Whether due to the characteristics of social networks, their uses, the public that uses them or their content, the digital environment has become a new space for political polarization. The objective of this work was to compile various conceptual and communicational perspectives on political polarization in digital environments and to explore its main characteristics and effects. Being a descriptive-exploratory study, the methodology used was the systematic review of a convenience sample of scientific articles in databases of academic journals within the period 2017-2022, in Spanish and English.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
ae974a485f413a2113503eed53cd6c53
http://doi.org/10.19083/tesis/671503
Scopus Count
Collections