Diseño de implementación de una propuesta para el desarrollo de la empatía en niños de kínder de entre 5 y 6 años de edad
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Acevedo Garcia, Ana CeciliaAdvisors
Vilela Alemán, Yuliana PattyIssue Date
2023-08-01Keywords
EmpatíaDesarrollo socioemocional
Primera infancia
Empathy
Socio-emotional development
Childhood
Metadata
Show full item recordOther Titles
Implementation design of a proposal for the development of empathy in kindergarten children between 5 and 6 years oldAdditional Links
https://audio.com/raupc/audio/8214Abstract
El presente trabajo de suficiencia profesional busca implementar una propuesta de innovación con el fin de incentivar el desarrollo de la empatía en niños de kínder de entre 5 y 6 años de edad en un colegio privado de Lima Metropolitana. Para fundamentar la propuesta, se realizó una investigación bibliográfica acerca del desarrollo socioemocional de los niños, la empatía y factores que influyen en el desarrollo de esta. Esta propuesta se considera innovadora porque en la institución educativa el desarrollo de la empatía no ha sido trabajado con los estudiantes. Además, se considera que desarrollar la empatía durante la primera infancia es de vital importancia para el desarrollo de las habilidades socioemocionales. Este proyecto estuvo compuesto por tres etapas: reconocimiento de emociones, empatía con sus compañeros y actitudes empáticas fuera de la escuela. Para llevar a cabo este trabajo se utilizaron dos técnicas de recojo de información: un cuestionario, el cual fue completado por los docentes; y la observación no participante en la que se utilizó una lista de cotejo. Finalmente, se pudo concluir que los estudiantes se involucraron en el proceso de implementación, se mostraron motivados durante cada una de las actividades, tuvieron una participación activa y lograron reconocer lo que sentían, es decir, se cumplieron los objetivos de la fase de implementación.The present work of professional sufficiency seeks to implement an innovation proposal to encourage the development of empathy in kindergarten children between 5 and 6 years of age in a private school in Metropolitan Lima. To support the proposal, bibliographical research was conducted on the socio-emotional development of children, empathy and factors that influence the development of this. This proposal is considered innovative because in the educational institution the development of empathy has not been worked with students. In addition, developing empathy during early childhood is considered vital for the development of socio-emotional skills. This project was composed of three stages: recognition of emotions, empathy with peers and empathetic attitudes outside school. To carry out this work, two information gathering techniques were used: a questionnaire, which was completed by the teachers; and the non-participant observation in which a checklist was used. Finally, it was concluded that the students were involved in the implementation process, were motivated during each of the activities, had an active participation and managed to recognize what they felt, that is, the objectives of the implementation phase were met.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaEmbedded videos
Collections