Determinar el impacto del liderazgo en el clima organizacional del área comercial de una empresa retail de moda, en Lima Metropolitana.
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Valdivia Trujillo, SilvialiliIssue Date
2023-11-10Keywords
Clima organizacionalLiderazgo
Motivación
Comunicación
Desempeño laboral
Organizational climate
Leadership
Motivation
Communication
Work performance
Metadata
Show full item recordAbstract
El objetivo del presente estudio es determinar el impacto del liderazgo en el clima organizacional del área comercial de una empresa de retail de moda, en Lima Metropolitana. Este tipo de empresas de moda internacional se enfocan en hacer crecer su cartera de clientes mediante la innovación continua de sus propuestas de moda. En el presente trabajo se realizó una investigación cualitativa que permitió identificar cómo incurre el liderazgo en el clima organizacional. Se analizó el liderazgo y el clima laboral a través de la aplicación de una encuesta de satisfacción de Cultura y Clima laboral conformada por 13 preguntas para los colaboradores de tienda y encuestas a los trabajadores del área administrativa para recolectar información primaria. La población estuvo conformada por 121 colaboradores entre hombres y mujeres del área comercial de las diferentes sedes de Zara (Jockey Plaza, Salaverry, Begonias y Mega Plaza). Los hallazgos obtenidos fueron que la mala gestión del liderazgo tuvo un impacto negativo sobre el clima organizacional de los colaboradores de tienda. De la misma manera, se logró determinar la percepción que tienen los colaboradores de sus líderes obteniendo que 47,9% (58) de los colaboradores califica la relación con su líder como mala. Finalmente, el trabajo de investigación concluye sobre el impacto del liderazgo en el clima organizacional del área comercial.The objective of this study is to determine the impact of leadership on the organizational climate in the commercial area of a fashion retail company in Metropolitan Lima. These types of international fashion companies focus on growing their customer base through continuous innovation of their fashion proposals. In this study, qualitative research was conducted to identify how leadership affects the organizational climate. Leadership and work environment were analyzed through the application of a satisfaction survey of Culture and Work Environment made up of 13 questions for store employees and surveys to workers in the administrative area to collect primary information. The population consisted of 121 male and female employees in the commercial area of the different Zara stores (Jockey Plaza, Salaverry, Begonias and Mega Plaza). The findings obtained were that poor leadership management had a negative impact on the organizational climate of store employees. In the same way, it was possible to determine the perception that employees have of their leaders, obtaining that 47.9% (58) of the employees rate the relationship with their leader as bad. Finally, the research work concludes on the impact of leadership on the organizational climate in the commercial area.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections