Diseño de la Implementación de la Comunicación Interna y su Impacto en la Cultura Organizacional de Corredores de Seguro Rocafuerte Oficina Angamos
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Advisors
Bolívar Campos, Sergio FernandoIssue Date
2023-11-12Keywords
Compromiso laboralPlanificación estratégica
Clima laboral
Cultura organizacional
Estrategia de comunicación
Labor commitment
Strategic planning
Work climate
Organizational culture
Communication strategy
Metadata
Show full item recordOther Titles
Design of the implementation of Internal communication and its impact on the organizational culture at Corredores de Seguro Rocafuerte Angamos OfficeAbstract
En Perú el sector financiero muestra oportunidades para los corredores de seguro, quienes son intermediarios entre seguros y clientes. Se investigó la empresa Corredores de Seguro Roca Fuerte oficina Angamos que cuenta con más de 15 años para tratar la falta de motivación en sus trabajadores. Los desafíos son que el 43% de peruanos están dispuestos a comprar un seguro según la Asociación Peruana De Empresas de Seguros (2023). El 63% de peruanos no conocen sobre corredores de seguros según la Superintendencia de Banca y Seguros y AFP (2022) se identificó la comunicación interna como oportunidad de mejora. El objetivo del proyecto fue fortalecer el compromiso laboral y reforzar la cultura mediante la implementación de la comunicación interna en los primeros 3 meses. La metodología tuvo enfoque cualitativo y a través del método de observación directa, se midió la frecuencia y calidad de las comunicaciones internas con la herramienta de recopilación de datos a través de dos focus group previo a la implementación y posterior. Los resultados revelaron percepciones clave de los empleados sobre la cultura organizacional. El segundo focus group muestra que el 91.67% de trabajadores conocen la cultura organizacional, logrando el primer objetivo; y un incremento del 79.17% en su participación en actividades recreativas de la empresa, logrando el segundo objetivo. La importancia y contribución del proyecto sirvió como insumo para futuras investigaciones acerca de la comunicación interna e introducir estrategias innovadoras de planificación estratégica en el campo de la comunicación organizacional.In Peru, the financial sector shows opportunities for insurance brokers, who are intermediaries between insurance companies and clients. The company Corredores de Seguro Roca Fuerte in the Angamos office, which has been operating for more than 15 years, was investigated to address the lack of motivation of its employees. The challenges are that 43% of Peruvians are willing to buy insurance according to the Peruvian Association Of Insurance Companies (2023). 63% of Peruvians do not know about insurance brokers according to the Superintendencia de Banca y Seguros y AFP (2022) internal communication was identified as an opportunity for improvement. The objective of the project was to strengthen labor commitment and reinforce the culture through the implementation of internal communication in the first 3 months. The methodology had a qualitative approach and through the direct observation method, the frequency and quality of internal communications were measured with the data collection tool through two focus groups before and after the implementation. The results revealed key employee perceptions of organizational culture. The second focus group shows that 91.67% of workers are aware of the organizational culture, achieving the first objective; and an increase of 79.17% in their participation in company recreational activities, achieving the second objective. The importance and contribution of the project served as an input for future research on internal communication and the introduction of innovative strategic planning strategies in the field of organizational communication.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections