Influencia del cambio climático en el cálculo de las dimensiones del alcantarillado en la carretera PE-06A de la cuenca del rio Chancay-Lambayeque
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Advisors
Quiroz Jimenez, KarenaIssue Date
2023-11-13Keywords
AlcantarilladoCuenca hidrológica
Hidrología
Diseño
Cambio climático
Sewage
Hydrological basin
Hydrology
Design
Climate change
Metadata
Show full item recordOther Titles
Influence of climate change on the calculation of sewer dimensions on the PE-06A highway in the Chancay-Lambayeque River basinAbstract
El presente estudio desarrolla el diseño geométrico de alcantarillas considerando las condiciones climáticas en escenario histórico y a futuro al año 2050. El área de estudio se plantea en algunos tramos de la carretera PE-06A en las regiones que abarca los departamentos de Lambayeque y Cajamarca. El alcance del trabajo de investigación es analizar los cálculos de las precipitaciones futuras y caudales con el fin de realizar un correcto diseño de alcantarillado para carretera para un área menor a 5 km2, que se basan en la norma técnica O.S. 060 y a su vez en el manual de Hidrología, Hidráulica y drenaje del MTC (Ministerio de Transportes y Comunicaciones). La data pluviométrica se obtendrá de las curvas IDF para 2 escenarios climáticos: registro histórico y la mediana de escenarios de intensidades máximas proyectadas al año al 2050. Estos registros se obtendrán del portal del Servicio Nacional de Meteorología e Hidrología (SENAMHI). La conclusión más importante del diseño, de manera que se puede apreciar un aumento en el diámetro de las tuberías en ambas microcuencas. En la microcuenca 1 con registro histórico se obtiene un diámetro de 0.45 m y con registro proyectado al 2050, 0.61 m. Por otro lado, la microcuenca 2, presenta originalmente un diámetro de 0.61 m y con la proyección al 2050, 0.76 m. Esta tendencia al crecimiento también se aprecia en el aumento de la longitud del difusor de cada caso. Sin embargo, la longitud de alcantarillado se mantiene constante en 6.935 m ya que va relacionada con la geometría de la carretera.The present study develops the geometric design of sewers considering the climatic conditions in a historical scenario and in the future to the year 2050. The study area is proposed in some sections of the PE-06A highway in the regions that cover the departments of Lambayeque and Cajamarca. The scope of the research work is to analyze the calculations of future rainfall and flows in order to carry out a correct design of road sewerage for an area less than 5 km2, which are based on the O.S. technical standard. 060 and in turn in the Hydrology, Hydraulics and Drainage manual of the MTC (Ministry of Transport and Communications). The rainfall data will be obtained from the IDF curves for 2 climate scenarios: historical record and the median of scenarios of maximum intensities projected per year to 2050. These records will be obtained from the portal of the National Meteorology and Hydrology Service (SENAMHI). The most important conclusion of the design, so that an increase in the diameter of the pipes can be seen in both microbasins. In microbasin 1 with historical record, a diameter of 0.45 m is obtained and with record projected to 2050, 0.61 m. On the other hand, microbasin 2 originally has a diameter of 0.61 m and with the projection to 2050, 0.76 m. This growth trend is also seen in the increase in the length of the diffuser in each case. However, the length of the sewer remains constant at 6,935 m since it is related to the geometry of the road.Keywords: sewerage; hydrological basin; hydrology; design; climate change.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections