Correlación entre el comportamiento de ahorro en el sistema financiero y la educación financiera de los adultos peruanos en el 2019
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
La Torre Jara, Luz GabrielaAdvisors
Ventura Neyra, Edgar TitoIssue Date
2023-11-01
Metadata
Show full item recordOther Titles
Correlation between Savings Behavior in the Financial System and Financial Education of Peruvian Adults in 2019Abstract
Este estudio evalúa la relación entre la educación financiera y el comportamiento de ahorro de los adultos peruanos en el sistema financiero. Se consideraron variables de control como género, nivel socioeconómico, edad, nivel educativo, zona de residencia y situación laboral. La investigación utilizó la Encuesta de Capacidades Financieras 2019 administrada por la SBS y la CAF, y para estimar la relación entre las variables de interés se aplicó un modelo probit. Los resultados sugieren que la educación financiera influye positivamente en el comportamiento de ahorro en el sistema financiero. Además, se observa que variables como el género, el nivel socioeconómico, el nivel educativo y el tipo de empleo tienen un impacto significativo y positivo en el comportamiento de ahorro en el sistema financiero. Este estudio enfatiza el requerimiento de fomentar la educación financiera entre la población peruana para incrementar el comportamiento de ahorro formal y, de esta manera, avanzar en la estabilidad financiera de los peruanos y el crecimiento económico del País.This study assesses the relationship between financial education and saving behavior amongst adults in the Peruvian financial system. Control variables such as gender, socioeconomic status, age, education level, area of residence, and employment status were considered. The research utilized the 2019 Financial Capabilities Survey administered by the SBS, and a probit model was applied to analyze the relationship between these variables. The results indicate that financial education has a positive impact on savings behavior in the financial system. Furthermore, it is observed that variables such as gender, socioeconomic level, educational attainment, and employment type have a significant and positive effect on savings behavior within the financial system. This study underscores the necessity of promoting financial education among the Peruvian population to enhance formal savings behavior, thereby contributing to the financial stability of Peruvians and the economic growth of the country.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/openAccessLanguage
spaCollections