Efectos del uso de TikTok como medio informativo sobre skincare en jóvenes de Lima Metropolitana
Average rating
Cast your vote
You can rate an item by clicking the amount of stars they wish to award to this item.
When enough users have cast their vote on this item, the average rating will also be shown.
Star rating
Your vote was cast
Thank you for your feedback
Thank you for your feedback
Authors
Gargate Nieto, Merly McklayIssue Date
2023-07-15
Metadata
Show full item recordOther Titles
Effects of the use of TikTok as an informative medium on skincare among young people in Metropolitan LimaAbstract
Los centennials han cambiado su forma de buscar información, optando por las plataformas no tradicionales. TikTok se ha convertido en la principal opción para obtener información sobre diversos temas de interés para los jóvenes, esto proyecta la necesidad de estudiar el impacto que esto tiene en su desarrollo y comportamiento. Partiendo del contenido relacionado con el cuidado de la piel, por ser un fenómeno actual, de impacto social y salubre, se plantea el siguiente cuestionamiento: ¿Cómo los jóvenes usuarios utilizan TikTok como medio de información sobre el cuidado de la piel en Lima Metropolitana?. Abordamos esta pregunta con el objetivo de analizar y determinar por qué tienen preferencia por esta plataforma para recibir orientación sobre un tema que involucra la salud y cuáles serían las consecuencias de hacerlo por esta vía. Mediante la categoría “TikTok como medio de información” y sub-subcategorías: contenido, usuario y experiencia. Se realizó una investigación de tipo cualitativo, como instrumento se utilizó una guía de entrevistas semiestructurada a 25 usuarios jóvenes entre 18 a 25 años en Lima Metropolitana. Los resultados mostraron que los usuarios pasan hasta 8 horas en la plataforma, la mayoría utiliza la función de búsqueda para encontrar contenidos específicos y de forma rápida. La credibilidad de los contenidos se basaba en testimonios, exposición de rutinas diarias de cuidado de la piel y respaldo científico o profesional. Sin embargo, algunos usuarios afirmaron encontrar contenidos sospechosos, lo que les llevó a buscar información adicional en otras plataformas como YouTube, Instagram y Google.Centennials have changed the way they search for information, opting for non-traditional platforms. TikTok has become the main option to obtain information on various topics of interest to young people, this projects the need to study the impact this has on their development and behavior. Based on the content related to skin care, as it is a current phenomenon, with a social and health impact, the following question is posed:: How do young users use TikTok as a means of information about skincare in Metropolitan Lima? We addressed this question with the objective of analyzing and determining why they have a preference for this platform to receive guidance on a topic that involves health and what would be the consequences of doing so through this channel. Through the category "TikTok as a means of information" and subcategories: content, user and experience. A qualitative research was carried out, using a semi-structured interview guide with 25 young users between 18 and 25 years old in Metropolitan Lima as an instrument. The results showed that users spend almost 8 hours on the platform, most of them use the search function to find specific content quickly. The credibility of the content was based on testimonials, exposure of daily skin care routines and scientific or professional endorsement. However, some users claimed to find suspicious content, leading them to seek additional information on other platforms such as YouTube, Instagram and Google.
Type
info:eu-repo/semantics/bachelorThesisRights
info:eu-repo/semantics/embargoedAccessLanguage
spaDescription
Solicitud de embargo por publicación en revista indexadaCollections
The following license files are associated with this item:
- Creative Commons
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess